Fantasy

upraveno 6. listopadu 2010 v Rozličný pokec

Kánon fantasy

text: Andrzej Sapkowski

Uvádím zde pětaosmdesát knih kánonu fantasy, které má znát každý řádný milovník tohoto žánru. Upozorňuji, že kromě kritéria absolutní literární hodnoty - která je ostatně velice, opravdu velice subjektivní - jsem se při sestavování tohoto seznamu řídil také kritériem závažnosti a významu, který má uvedený titul (nebo cyklus) pro žánr, a dále pak tím, jak ovlivnil vývoj žánru.

Je to moderní kánon - začínám Tolkienem a Howardem - ovšem opravdový znalec žánru nemůže neznat tvůrce, které jsem nazval „otcové-zakladatelé" (William Morris, lord Dunsany, Henry Rider Haggard, Eric Rucker Eddison, James Branch Cabell, Arthur Machen, madam Blavatská, Talbot Mundy, Clark Ashton Smith, David Lindsay, Abraham Merrit, Edgar Rice Burroughs, Alexandr Grin).

Neskrývám, že při sestavování seznamu jsem vycházel z knihy Davida Pringla Moderní Fantasy: Sto nejlepších románů z anglického jazyka z let 1946-1987. Mnohdy však nesouhlasím s autorem, pokud jde o klasifikaci žánru - například neuznávám za fantasy plně mainstreamového Mága Johna Fowlese či Prokletí Salemu a Osvícení Stephena Kinga, ani tucet hororů, které Pringle zahrnuje mezi fantasy. Mám také výhrady, pokud se jedná o Pringlovu autoritu, protože na jeho seznamu nejlepší fantasy nefigurují Vanceova Lyonesse, Mlhy Avalonu Marion Zimmer Bradleyové, Terry Brooks, David Eddings, Sheri S.Tepperová, Tanith Leeová, Katherine Kurtzová, Barbara Hamblyová (vynechání Michaela Endeho vysvětluje podtitul „Výběr zaměřený na anglický jazyk"). Zásadně s ním nesouhlasím také v tom, že se vyjadřuje nepříliš příznivě -pokud nechci říci lehkovážně - o Kronikách Thomase Covenanta od Stephena R. Donaldsona a Amberu od Zelaznyho. Kdybych chtěl, našel bych v Pringlově seznamu dva tucty děl mnohem horších než je Amber nebo Donaldson.

Vycházet z Davida Pringla jsem musel ostatně skončit v roce 1987 (tedy čtrnáct let před mým seznamem k roku 2001), což je dlouhá doba, pokud jde o fantasy.

Dále uvedený soupis zahrnuje výhradně knihy. Hodnocení povídek a novel přesáhlo autorovy možnosti, navíc jsem disponoval nedostatečným materiálem. Za klíčovou pro kánon fantasy se prohlašuje Síň slávy mistrů fantasy, vydaná v USA v roce 1998 (v ČR 2004), což je antologie třiceti povídek z let 1938-1990 od členů Science Fiction Writers of America (SFWA), které vybral Robert Silverberg. Tato společnost, snad v tušení faktu, že záhy změní svůj název na SFFWA, zjistila, že žánr fantasy se píše už dlouho, a to nejen „magickými realisty" jako Jorge Luis Borges, nejen autory SF, kterým není fantasy cizí a nestydí se za ni jako Robert Heinlein, Ray Bradbury nebo Clifford D. Simak, ale i takovými stoprocentními vědeckofantastickými esy a koryfeji jako Philip K. Dick,Theodore Sturgeon, R.A. Lafferty, Isaac Asimov, Alfred Bester, Anthony Boucher či Avram Davidson. Antologie obsahuje povídky bezesporu zajímavé, literárně nepochybně znamenité, ale - navzdory svému tvrzení - s kánonem fantasy má zmíněná Síň slávy společného málo. Za prvé nemůže být kánonem třicet povídek v tak velkém a rozmanitém žánru, jakým je fantasy. Za druhé je v této antologii příliš mnoho textů, které jsou nepochybně spíše horory než fantasy (jako skvělá A nebude už temnota Jamese Blishe), příliš mnoho se o fantasy jen otře nebo jí vůbec není (Obr, který se utopil J. G. Ballarda nebo Jefftymu je pět Harlana Ellisona). Opakuji, že kniha obsahuje skvělé povídky a určitě stojí za přečtení, připadá mi však, že při obrovské hojnosti tematických sbírek a antologií fantasy by bylo jistě možné vytvořit mnohem reprezentativnější kánon. Kdoví, třeba se takového brzy dočkáme - od roku 1990 dodnes určitě nevzniklo méně fantasy než v letech 1939-1990.

Vraťme se však k pětaosmdesáti položkám kánonu. Znalost všech dále uvedených tvoří Mistra (Magister Magnus) a opravňuje používat takový titul. Znalost nejméně pětašedesáti položek ze seznamu kánonu opravňuje k nošení titulu Magister Fantasticus, znalost méně než pětašedesáti, ale více než pětapadesáti titulu Illuminatus. Znalost nejméně pětapadesáti položek tvoří Znalce (Expertus), znalost nejméně padesáti Sečtělého fana, znalost třiceti až devětačtyřiceti položek Fana Druhé třídy. Znalost méně než třiceti položek, ale více než patnácti umožňuje být pouze Fanem Třetí třídy. Fan Třetí třídy nemá právo při diskusích o fantasy mluvit, ale může - a musí - běhat pro pivo, když o to výše postavení požádají. Znalost patnácti položek a méně tvoří Laika (Stultus), znalost méně než deseti (což automaticky znamená neznalost některé z první kanonické desítky) činí z dotyčného Tupce (Ignoramus). Obě poslední kategorie si nezasluhují, aby je výše postavem vůbec vnímali. Mluvit -což je snad samozřejmé - nesmí v žádném případě.

Pro kritiky kladu laťku výše a prohlašuji, že každého „kritika", který nezná z dále uvedených titulů nejméně polovinu a odvažuje se o fantasy mluvit, posuzovat ji a vynášet rozsudky, pokládám za šaška a pitomce.

Ve výběru se pokud možno držím chronologie dat vydání knih (nebo knih zahajujících cykly) - seznam je sestaven podle těchto dat.

Také se omlouvám všem, které jsem zde vynechal. Nobody's perfect.

J. R. R. Tolkien: Hobit. Absolutní klasika. Přes osm milionů exemplářů prodaných na celém světě.

Robert E. Howard: Conan - originální povídky, sbírky Conanův příchod, Barbar Conan, Conanův meč nebo Conan Dobyvatel (známý též jako Conan: Hodina draka, jediný originální Howardův román o Conanovi). Uznávám, že to není právě vysoká literatura, ale do kánonu patří. (pozn. red. Česky vyšly zmíněné práce v jiném uspořádání.)

Retcher Pratt & L Sprague de Camp: cyklus Dobrodružství Harolda Shey. Fantasy typu „zavřené dveře", inspirovaná oběma autory oblíbeným Červem Ouroborem od E. R. Eddisona.

C. S. Lewis: cyklus Letopisy Narnie. Absolutní klasika, první desítka.

John Myers Myers: Silverlock

Jack Vance: Umírající Země

J. R. R. Tolkien: trilogie Pán prstenů (Společenstvo prstenu, Dvě věže, Návrat krále), doplněné Silma-rillionem. Absolutní klasika a absolutní Number One.

Fritz Leiber: cyklus Sága o Fafhrdovi a Šedém kocourovi (alias Meče...). Fafhrd je alter ego samotného Leibera, prohnaný Šedý kocour zase jeho přítele a spoludodavatele nápadů Harryho Otty Fishera. První desítka.

Poul Anderson: Zlomený meč

T. H. White: Král bývalý a král budoucí. Strhující epické převyprávění artušovské legendy podle Malloryho Artušovy smrti (Le Morte D'Arthur). Absolutní klasika, první desítka.

Poul Anderson: Tri srdce, tři lvi

Robert A. Heinlein: Cesta slávy. Fantasy klasika od mistra science fiction. Navzdory některým názorům to není pastiš.

Andre Nortonová: cyklus Svět čarodějnic

Michael Moorcock: cyklus Elric z Melniboné

Peter S. Beagle: Poslední jednorožec. První desítka.

Ursula K. Le Guinová: trilogie Zeměmoří (Čaroděj Zeměmoří, Atuánské hrobky, Nejvzdálenější pobřeží) doplněná mnohem později čtvrtým a pátým dílem: Tehanu (v roce 1990 oceněným Nebulou) a Jiný vítr, absolutně kanonická a dnes již klasická věc. Na seznamu hned za Tolkienem.

John Gardner: Grendel. Vynikající převyprávění legendy o Béowulfovi.

Roger Zelazny: Jack, pán stínů

Roger Zelazny: Tajemný Amber. Dvě pentalogie, cyklus bohužel přerušený autorovou smrtí v roce 1995. Absolutně první desítka.

Richard Adams: Daleká cesta za domovem

Katherine Kurtzová: cyklus Deryni

Tanith Leeová: Ze smrti zrozena a pokračování: Vazkor, syn Vazkora (jiný název: Stínoplamen) a Pouť za bílou čarodějkou.

Gordon R. Dickson: cyklus Drak a Jiří

Patricia A. McKillipová: Zapomenutí tvorové Eldu

Patricia A. McKillipová, trilogie Mistr hádanek (Mistr hádanek z Hedu, Dědička Moře a Ohně, Harfeník ve větru).

C. J. Cherryhová: cyklus Morgaine (Brána Ivrelu, Studna Šihuanu, Ohně Azerothu, Brána vyhnanstvi).

Michael Ende: Nekonečný příběh (Die Unendliche Geschichte). Jediný příklad fantasy mimo anglosaský okruh, který získal světovou slávu.

Stephen R. Donaldson: Kroniky Thomase Covenanta. Dvě trilogie (Kroniky: Kletba Pána Zlora, Válka o kámen Zlozemě, Moc, která chrání a Země válečných čarodějů: Oheň prokletí, Strážci krve, Sedm pekelných ran). První desítka.

Jonathan Carroll: Země smíchu. Vynikající kniha, takže si ji často přivlastňují sci-fi a mainstream.

Suzy McKee Charnasová: Poslední upír

Robert Silverberg: Hrad lorda Valentina z cyklu Majipoor. Další díly Majipooru jsou však slabší a bez poetiky fantasy, typické pro Hrad.

Chelsea Quinn Yarbrová: Ariosto

John Crowley: Malé, velké

Gene Wolfe: Kniha Nového slunce (Mučitelův stín, Usmiřitelův spár, Liktorův meč, Autarchova citadela a Urzemě Nového slunce). Neobyčejně zajímavé a doporučeníhodné dílo na hranicích žánrů, nazývané někdy science fantasy. Nezávisle na klasifikaci patří do první desítky.

Elizabeth A. Lynnová: Kroniky Tornoru (Strážní věž, Tanečníci z Arunu, Seveřanka)

Mark Helprin: Zimní příběh. Klasická městská fantasy.

Jack Vance: trilogie Lyonesse (Suldrunina zahrada, Zelená perla, Madouc). První desítka.

Alan Dean Foster: cyklus Spellsinger

David Eddings: pentalogie Belgariad a pokračování, pentalogie Malloreon. Výborná fantasy, pozdější věci z tohoto cyklu bohužel nemají úroveň.

Marion Zimmer Bradleyová: Mlhy Avalonu. Vedle Král bývalý a král budoucí od Whitea nesporně nejlepší zpracování artušovské legendy.

Tim Powers: Brány Anubisovy

R. A. MacAvoyová: Čaj s černým drakem

Sheri S. Tepperová: cyklus Skutečná hra

John Updike: Čarodějky z Eastwicku. Populárnější než kniha je filmová adaptace se senzačním Jackem Nicholsonem v úloze démonického Darryla van Horna.

Robert Holdstock: Les mytág (Les Mytág, Lavondyss, Hloubení, Merlinův les, Brána ze slonoviny, brána z rohu).

Glen Cook: Kroniky Černé legie

William Goldman: Princezna nevěsta. Jediná fantasy v díle autora bestsellerů (Maratónec) a Oskarových filmových scénářů (Butch Cassidy a Sundance Kid, Všichni prezidentovi muži, Příliš vzdálený most, Misery musí zemřít)

Barbara Hamblyová: Dámy z Mandryginu. První část cyklu Sluneční vlk. Šlechtičny toužící zničit zlo vládnoucí v jejich zemi se obrátí na vůdce nájemné bandy, aby je vyškolil v bojovém umění. Autorčina nejlepší kniha.

John Morressy: Kedrigern. Humorný cyklus o čaroději Kedrigernovi (Hlas pro Princeznu, Spletitá výprava, Kouzelná hůlka, Kouzelný pár, Drak Comme il faut, Pozornost pro Kedrigerna). Zmínku si zaslouží i Morressyho povídky o čaroději Conhoonovi.

Guy Gavriel Kay: cyklus Fionavarská tapisérie (Letní strom, Věčný oheň, Nejtemnější cesta)

Piers Anthony: cyklu Xanth, psaný průběžně dodnes

Terry Brooks: cyklus Kouzelné království Landover (Kouzelné království na prodej/prodáno, Černý jednorožec, Čaroděj, Magická skříňka, Úklady čarodějnic). Další nepochybně přibudou.

Orson Scott Card: cyklus Alvin Tvůrce (Sedmý syn, Rudý prorok, Učeň Alvin, Tovaryš Alvin, Srdcežár a Křišťálové město)

Robert Nye: Merlin. Kontroverzní záležitost, i z hlediska klasifikace žánru.

Barbara Hamblyová: Dračí zhouba. Velmi netypický přístup ke drakům a drakobijcům. Existují sequely: Dračí stín, Rytíř temné královny i Dračí hvězda.

Michael Scott Rohan: cyklus Zimní letopisy (Ledová kovadlina, Kovárna uprostřed hvozdu, Sluneční kladivo a Větrný zámek)

Stephen King: Dračí oči. Jediná naprosto klasická fantasy v díle mistra hororu, odehrávající se v Nezemi.

Gene Wolfe: dilogie Latro (Voják v mlhách, Voják z Arete)

Tad Williams: cyklus Paměť, zármutek a osten (Trůn z dračích kostí, Kámen rozluky, Věž Zeleného anděla)

Jonathan Carroll: trilogie Kosti luny, Spáč v plamenech, Dítě na obloze

Mike Resnick: Na stopě Jednorožci

62.Tim Powers: Ta, jež si žádá úctu

Elizabeth Ann Scarboroughová: Léčitelka

David A. Gemmell: Rytíři temné pověsti

Guy Gavriel Kay: Tigana

Robert Jordan: cyklus Kolo času

Sheri S. Tepperová: Kráska. Skvěle napsané přepracování pohádky o Šípkové Růžence.

Jane Yolenová: Šípková Růženka. Jako výše, jenže pohádka se odehrává v době Druhé světové války.

Tim Powers: Poslední výzva s navazujícími svazky Nejzazší lhůta a Zemětřesné počasí.

Peter S. Beagle: Krčmářova píseň. Tři záhadné ženy a jejich quest s cílem získat magickou sílu, odebranou neznámým nepřítelem.

Michael Swanwick: Dcera železného draka

Patricia A. McKillipová: Zimní růže.

Vonda Mclntyreová: Měsíc a Slunce. Jezuita přiveze ze zámořské výpravy na dvůr Ludvíka XIV. mořskou nestvůru. Její sněžení má zajistit králi nesmrtelnost.

Michael Swanwick: Jack Faust. Zpracování literárního motivu naznačeného v názvu.

Judith Tarrová: Pán dvou zemí

Martha Wells: Nekromancerova smrt

J. K. Rowlingová: Harry Potter (Kámen mudrců, Tajemná komnata, Vězeň z Azkabanu, Ohnivý pohár, Fénixův řád a Princ dvojí krve). Dosavadní ceny mj. National Book Award, Children's Book Award, Hugo a Locus. Přímo neuvěřitelný nakladatelský úspěch, týdny na seznamu bestsellerů, rekordní prodeje v internetovém obchodu Amazon. Zfilmováno.

Sean Stewart: Drozd

Guy Gavriel Kay: cyklus Sarantinská mozaika (Na cestě do Sarantia a Pán vládců)

Peter S. Beagle: Tamsin

Elizabeth Haydonová: trilogie o Rapsodii (Rapsodie, Proroctví a Osud)

Neil Gaiman: Hvězdný prach Nu, dejme tomu, že ex aequo od autora Nikdykde

George R. R. Martin: Hra o trůny, Střet králů, Bouře mečů a Hostina pro vrány- prozatím čtyři díly cyklu Písně ledu a ohně. Kolik bude dílů série? Kolik cen?

Eileen Kernaghanová: Sněhová královna

Martin Scott (pseudonym Martina Millara): cyklus Thraxas

Fantasy nepochybně ještě neřekla poslední slovo.

Komentáře

  • upraveno 9. listopadu 2007

    Tak kolik? :wink:

    Já se přiznám, že jsem jich nečetl "docela dost", a podle Mistrových kritérií bych měl tedy nejspíš klečet v koutě a ani nedutat, ale přesto mi to nedá a uvedu pár autorů, na kterých jsem byl odkojen, moji oblíbenci, které by si asi nikdo, kdo to s fantasy myslí aspoň trochu vážně, neměl nechat ujít. Taková povinná četba pro začátečníky.

    (Vůbec by mě třeba zajímalo, jestli jste fantasy vyhledávali a četli už předtím, než jste objevili G.R.R. Martina, anebo se vám dostal do ruky čistě náhodou a do té doby jste preferovali spíše jiné žánry, třeba SF nebo normální mainstream).

    Takže tady je "můj malý kánon důležitých fantasy autorů":

    R.E. Howard: Hodina draka

    J.R.R. Tolkien: Pán prstenů

    M. Moorcock: Elric z Melniboné

    U.Le Guin: cyklus Čaroděj Zeměmoří

    R. Zelazny: cyklus Amber

    J. Vance: trilogie Lyonesse

    A. Sapkowski: série o Zaklínači

    G.R.R. Martin: sága Píseň ledu a ohně :wink:

    B. Cornwell: cyklus Kronika válečníkova

    S. Erikson: Měsíční zahrady

    Pokusím se postupně každému z nich udělat takový malý portrét, snad mě za to neukamenujete. :wink:

  • upraveno 10. listopadu 2007

    No když vidim ty seznamy, tak si o sobě pomalu ani netroufám říct, že jsem znalý fantasy literatury. ;) A to i podle toho kratšího, headova - z toho jsem čet asi tak půlku. Ale zase bych ho doplnil o své tipy.

    Lynn Flewelling - trilogie Noční běžci

    Lois M. Bujold - Prokletí Chalionu

    David Eddings - Elenium, Belgariad

    R. E. Feist - Mág

    John Morressy - Kedrigern

    R. Asprin - Mýtus

    S. Brust - Vlad Taltos

    J. Rečková - Kniha prokletých, Mezi slovem a mečem

  • upraveno 11. listopadu 2007

    Quote:
    No když vidim ty seznamy, tak si o sobě pomalu ani netroufám říct, že jsem znalý fantasy literatury.


    No já tedy zcela otevřeně musím říct, že na základě seznamů jsem zcela fantasy literatury neznalý. A i bez seznamů....já asi jsem více méně fantasy literatury neznalý. Těch pár desítek většinou průměrných fantasy titulů to nezachraní :) Vaše seznamy však budu brát jako případnou inspiraci.

    Z Alekova seznamu jsem četl pouze Feista a Eddingse. Musím říct (napsat), že zrovna tyhle dva bych dospělému čtenáři nedoporučil (zvláště Eddingse a Feistovu Hadí ságu, či jak se ten cyklus jmenoval). I když na druhou stranu, jako patnáctiletý klučina jsem Feistova Mága celkem hltal. Jako patnáctiletému i o něco staršimu se mi také líbili některé knihy ze světa Dragonlance.

    Já bych asi každému doporučil většinu Martinových knih, Sapkowskeho, Holdstockův Les mytág a Lavondyss, případně Růži pro Algernon od Daniela Keyse (to asi není přímo fantasy, ale knížka je to moc pěkná). Čtenáři, kterému fantasy literatura přirostla trochu k srdci, bych doporučil Tolkienův Silmarillion, Eriksonův cyklus Malazská kniha padlých, Jizvu a Nádraží Perdido, které napsal China Miéville.

    Já osobně mám nejradši melancholické knížky, takže jestli z vámi uvedených titulů nějaká toto splňuje, tak si ji rád nechám doporučit (pokud jsem ji samozřejmě nečetl, což je ale většina).
  • upraveno 11. listopadu 2007

    Pravda, Feista a Eddingse jsem taky četl před lety. Nezmiňoval jsem je proto, že by to byl nějakej vrchol, je to prostě takovej ten střed, dobrá oddychovka, nic co by mělo velké ambice ala Tolkien, ASOIAF či Malaz. Ostatně podobný kalibr jsou i další mnou zmínění. Třeba zmiňovanej Asprinův Mýtus, to se skutečně nedá ani položit vedle Silmarillionu, už třeba proto, že jsou to malé útlé brožurky. Ale zaručeně se se Skeevem a Aahzem zasmějete. ;)

    Hadí ságu jsem nečet, bál jsem se do toho jít, když jsem viděl ten počet dílů. Ale série o Pugovi i Maře mi přišla dobrá a klidně bych si ji dal znova (i jako už "dospělý" ;)). To samý Eddings, Elenium jsem si dokonce nedávno koupil, no nekupte to se slevou v Tritonu. ;)

    Jsem rád za vaše tipy, už jste mi takhle doporučili Malaz, v kterým vam musim dat za pravdu, je moc dobrej. Taky se chystam na headovu Kroniku válečníkovu. A pořád tak nějak uvažuju nad Mievillem, asi sbíram odvahu. ;)

  • upraveno 11. listopadu 2007

    Je jasné, že náš starý dobrý Andrzej si tak trochu tahal triko: ukažte mi někoho, kdo takovýhle štos knížek stihne přečíst za celý život. :roll:

    Jde spíš o to, aby lidi měli aspoň trochu přehled. Ne aby se na základě jednoho půjčeného Jordana a shlédnutí filmu Pán prstenů v multikině považovali za znalce, nestrhávali nebo nevynášeli do nebes všechno, co se jim dostane pod ruku a radili a doporučovali ostatním, co by si teda rozhodně neměli nechat ujít.

    Dneska je totiž taková doba. Není čas na čtení. Vydělávají se peníze. "Cože, ty čteš? Už zase? A proč? Kdybys raději dělal něco užitečného." Zkrátka není čas číst.

    A tak funguje systém doporučení. Kamarád nebo kamarádka vám doporučí nějakou knížku. "Je to bomba. Fakt. Úplně super." A přitom mají za sebou právě jen tu jednu knihu a ten jeden film. A vy po ní sáhnete a už víte: Je to pecka. Říkali mi to přece.

    A takhle se ta uměle přenášená popularita šíří. Příklad: Eragon. Komu se to dostane do rukou a předtím žádnou pořádnou fantasy nečetl, věřím tomu, že je nadšený. Řekne si: páni, jak to jen ten kluk takhle dobře vymyslel. Tak originální! Ale zeptejte se na Eragona Sapkowského, co vám řekne.

    A tak dále.

    Je nad slunce jasné, že bez určitých knih by nevznikly knihy jiné, nepřišlo by tolik více či méně úspěšných epigonů.

    Jsou díla, základní kameny, podle kterých můžeme porovnávat ostatní. A kdo tyhle díla zná a četl je, ten si pak při čtení něčeho jiného řekne: Aha. Tohle už tady přece bylo. A líp napsané.

    Tím nechci říct, že např. Jordanův cyklus Kolo času (když už jsem si ho jednou vzal za příklad), ten neúměrně a úmorně natahovaný nekonečný cyklus, je špatné číst. Jistě je spousta těch, kterým se líbí a nedají na něj dopustit. Ale měli by vědět - pokud to ještě neví - že existují díla lepší, zásadnější, knihy, které udávaly směr žánru, knihy, které ukazovaly, kam až se dá ve fantasy dojít, čeho všeho se dá dosáhnout.

    Kdo má načteno, spolehne se na svou zkušenost a ví už, nebo tuší, co je pro něj ztráta času.

    Ale ten, kdo nemá, udělá dobře, když dá na radu těch, co načteno mají (jako třeba náš starý dobrý Andrzej :wink: ), a pak ať posoudí, co se mu vlastně líbí víc. A třeba najde i něco, o čem se málo ví.

    Protože fakt hodně fantasy příběhů je na jedno brdo. Boj dobra se zlem, daleké putování, hodně elfů a trpaslíků, hodně magie a draků a klišé všeho druhu.

    Takhle: když někdo čte Píseň ledu a ohně, měl by si být vědom toho, že tohle je opravdu výjimečná fantasy, která většinu ostatních převyšuje o dost, a že ne všechna fantasy je právě taková.

    Měl by mít trochu přehled, aby mohl oprávněně (a zasvěceně) kamarádovi či kamarádce tvrdit: "Ano, G.R.R. Martin je prostě nejlepší!" :D

  • upraveno 11. listopadu 2007

    Fíha, skoro jsem přitom usnul. Přitom mylšenka by se dala shrnoutdo jedné věty. ;) A je s ní nemožno nesouhlasit. Já třeba mám bratránka na kterého většiou dám (btw on by z toho seznamu vyškrtal dost hodně knížek jako přečtených), ale jsou jisté oblasti, kde se neshodnem (jak z jeho strany pořád doporučovaný Žamboch, tak ode mě zas Píseň, kterou on nebere). A známe se už tak odbře, že navzájem víme co si doporučit, takže to je fajn. Jen do tý písně ho pořád uvrtávam. ;)

    No Sapkův seznam asi nebude nic zaručeného...dovedete si představit kolik toho musel přečíst, než tohle vyselektoval? Toho odpadu co muselo bejt.

    ad Eragon...zrovna nedávno jsem nad tím dumal, teda resp. o Potterovi, ale to je dost podobný styl. Ani jedno není přiliš originální, ani jedno neoplývá vytříbeným stylem, větnými konstrukcemi. Ale má to společnou tu čtivost...to že se od toho neodtrhnou jak děcka tak dospělí. V tom je ten zázrak Pottera, málo dětskejch knížek je tak čtivých. U dospěláckejch je to něco trochu jinýho, tam občas čtivost není v prvořadém zájmu, i když by to mnoha knihám neuškodilo. ;)

  • upraveno 11. listopadu 2007

    V sumářích se musím krotit a být stručný, tak tady jsem se trochu rozvětvil, no. :lol:

  • upraveno 11. listopadu 2007

    Ale to nic není proti Sapkovi! :wink:

  • upraveno 11. listopadu 2007

    jj, to znam, taky svou grafomanii vybíjim jinde ;) Sapek není nejhorší, ale pravda, že to nejlepší od něj jsou ty krátké povídky...

  • upraveno 11. listopadu 2007

    Andrzej Sapkowski

    V šedých horách zlato není

    aneb

    hrst úvah o literatuře fantasy




    Kde hledat kořeny počátků literárního žánru - či podžánru - jímž se budeme hnedle zabývat? Názory odborníků se různí. Jedni se obracejí k Walpoleovi, Anně Radcliffové a Mary Shelleyové, další raději připomínají Lorda Dunsanyho, Abrahama Merrita a Clarka Ashtona Smitha. Ještě další - a jejich názor sdílí výše podepsaný - hledají prameny Bílého Nilu v takzvaných pulpmagazines. V jednom takovém sešitu začal kolem roku 1905 jakýsi Winsdor McKay vydávat comics o dobrodružstvích hrdiny nosícího triviální jméno Nemo. Comics, vydávaný jednou týdně, vycházel po dlouhou dobu a McKayovy obrázky od jiných comicsů odlišoval jeden dosti charakteristický rys - peripetie řečeného Nema se neodehrávaly na Divokém západě, v gangsterském Chicagu za let prohibice, v hloubi černé Afriky ani na jiné planetě. Odehrávaly se v divné zemi, jíž McKay říkal Slumberland - v zemi hýřící zámky na skále, překrásnými princeznami, bojovnými rytíři, čaroději a strašlivými netvory. McKayův Slumberland se stal první opravdu populární Nikdy-nikdy zemí, Never-Never Landem. Zemí snů. McKayův comics nemohl být klasifikován jako dobrodružný (adventure), nebyla to ani vědecká fantastika (science fiction). Byla to - fantazie. Anglicky - fantasy.

    O něco později, roku 1930, vymyslil jedenadvacetiletý Robert E. Howard pro potřeby pulpového časopisu Weird Tales postavu siláka Conana z Cimmerie. První příběh o Conanovi si Amerika přečte v roce 1932. V roce 1936 si Howard bere život a jako dědictví po sobě zanechává několik krátkých povídek a novel odehrávajících se v naší Zemi trochu podobném, přece však zcela fiktivním a fantastickém Never-Never Landu. hrdinný Conan tam dělá to, co jeho tvůrce dělat nemohl. Howard po sobě zanechal jen jednu delší práci o Conanovi a to "Hodina draka" (The Hour of Dragon). Ta je po jeho smrti vydána znovu pod názvem "Conan dobyvatel" (Conan the Conqueror). Howard si dává dvacet v temné mohyle a světem amerických fanů zatím otřásají další "Conan the..." od chytráků, kteří v tom vycítili byznys. Chytrákům se daří dobře a už začíná být jisté, že Howard stvořil nový, čtivý, dobře prodejný žánr - sword and sorcery, někdy také zvaný heroic fantasy.



    Fantasy - velký výbuch!



    Krátce po Howardově smrti, roku 1937, publikuje v Anglii málo známý, pětačtyřicetiletý pan Tolkien dětskou knížečku nazvanou "Hobit aneb Cesta tam a zase zpátky". Tolkienova koncepce Never-Never Landu nazvaného Středozemě se zrodila ve dvacatých letech našeho století. A teprve roku 1954 vydává vydavatelství Allen a Unwin "Pána prstenů". Psaní trilogie, která má otřást světem, zabralo autorovi dvanáct let. Předstihl ho C. S. Lewis se svou "Narnií" vydanou v roce 1950, avšak nikoli Lewis, nýbrž Tolkien srazil svět na kolena. Jelikož však nikdo není doma prorokem, odehrálo se toto sražení na kolena teprve v letech 1965-1966 po paperbackovém vydání ve Spojených státech. (1)

    Spolu s ním náhodou vychází i reedice (a reredakce) celé série "Conanů" spáchané L. Sprague de Campem.

    Pohledme na to - dva autoři a dvě díla. Dvě díla tak různá, jak jen jsou různí jejich autoři. Mladičký neurotik a zralý vyrovnaný profesor. Conan z Cimmerie a Frodo Pytlík z Hobytína. Dvě tak rozdílné Nikdy-Nikdy země. A společný úspěch. A byl stvořen žánr. Začal kut a šílenství.

    Když začal kult a šílenství, pohlédlo se zpět. Samozřejmě byla spatřena Lewisova "Narnie" a triumfálně dopsána do seznamu. Ale byl spatřen také pradávný "Les za světem" od Williama Morrise, "Alenka v Říši divů" od Lewise Carolla a dokonce "Čaroděj ze země Oz" od Franka Bauma z roku 1900. Byl spatřen také "The Once and Future King" od T. H. Whitea z roku 1958. Ano, i to byla fantasy, anglicky však znamenající tolik, co fantazie. Ovšem, jak si všimli střízlivě uvažující, předtolkienistická díla ani zdaleka nedosáhla takové popularity jako "Pán prstenů" nebo "Conan". A krom toho, dodali střízlivě uvažující, jestli budeme stále snižovat laťku, kde se za chvíli octnou Petr Pan a Medvídek Pú? To je přeci také fantazie - fantasy. i byl rychle vydumán termín adult fantasy - zřejmě proto, aby se Medvídkovi Pú zamezil vstup na seznam fantastických bestsellerů.



    Fantasy - expanze



    Žánr se lavinově rozvíjí, pokládají se další milníky, portréty autorů rychle plní dvoranu slávy, Hall of Fame. Roku 1961 vznikají ságy "Elric" a "Hawkmoon" od Michaela Moorcocka. Roku 1963 vychází první "Svět čarodějnic" od Andre Norton. V papervacku jsou znovu vydání "Fafhrd a Šedý kocour" od Fritze Leibera. Nakonec, roku 1968, se s velkým zahřměním objevuje "Čaroděj Zeměmoří" Ursuly Le Guinové a zároveň "The Last Unicorn" Petera S. Beagla - dvě díla zcela kultovního charakteru.

    Přicházejí léta sedmdesátá a vycházejí knihy Stephena Kinga, které lámou všechny prodejní rekordy. Je v nich sice více hororu než fantasy, ale je to prakticky první případ, kdy spisovatel z "ghetta" vypráskal mainstreamovce ze všech možných žebříčků bestsellerů. Brzy poté vychází "Thomas Covenant the Unbeliever" Stephena R. Donaldsona, Zelaznyho "Amber", "Xanth" Pierse Anthonyho, "Deryni" od Katherine Kurtzové, "Birthgrave" Tanith Leeové, "Mists of Avalon" od Marion Zimmer Bradleyové, "Belgariad" Davida Eddingse. A další. Další. Další. Konjunktura neslábne.

    Jak jsem řekl, šílenství, kult, prodejnost nad všechny rekordy. Obrovská popularita a obrovský byznys. A jako obvykle - ohrnuté nosy kritiků. Populární, čtivé, oblíbené, dobře prodejné - to může stát leda tak za prd. Nějaká fantasy! Ještě ke všemu pocházející v přímé linii od pulpových časopisů a "Weird Tales" - blábolů pro pitomečky vydávaných na špatném papíře. Nikdo neposlouchal Tolkiena, když starý usměvavý hobit klidně vykládal, že svou Středozemi nestvořil jako azyl pro dezertéry z armády práce reálné skutečnosti, ba právě naopak, chtěl otevřít brány vězení plného neštastných vězňů každodennosti. Fantazírování - rozkládal starý J. R. R. - je přirozenou tendencí v psychickém vývoji člověka. Fantazírování neuráží rozum, neškodí mu, nezamlžuje pravdu a nekalí touhu po poznání. Naopak, čím živější a pronikavější rozum je, tím krásnější fantazie je schopen tvořit. (2)

    Pravda, chtělo by se říci. A nikoli, chtělo by se dodat. Jelikož když začal byznys, do tvůrčího fantazírování se pustily různé, přerůzné rozumy. A talenty. Ale o tom později. Napřed by stálo za to podívat se a zamyslet, co to ta slavna fantasy vlastně je.



    Definice v kočáru z dýně



    Jaká je fantasy - odpoví každý správný fan - to každý vidí. A pochází z pohádky, ta fantasy. Již Lem napsal - řekne každý správný fan - že fantasy je pohádka zbavená determinovaného osudu, je to příběh, v němž je determinace osudu porušena stochastikou náhody.

    Ha! Zní to tak moudře, až z toho člověka bolí zuby, ale ještě není konec. Studujíce dále klasika, dovídáme se, že fantasy se od pohádky zásadně liší, jelikož je to hra s nenulovým součtem a zároveň se od pohádky vůbec neliší, jelikož je stejně antiveristická ve vztahu ke skutečnosti. To už zuby bolí k nesnesení, ale co, Lemova studie "Fantastika a Futurologie" není psána pro prosťáčky jako jem já, co se jim musí všechno říct po lopatě a ještě přidat triviální příklad:

    Pohádka a fantasy jsou totožné, jelikož jsou antiveristické. Ve fantasy i v pohádce jede, řekněme, Popelka na bál v dýni zapřažené do myší a těžko si představit něco antiverističtějšího. Determinismus událostí, tento "homeostat" pohádky, žádá, aby kralevic pořádající bál dostal při pohledu na Popelku náhlý záchvat lásky hraničící s mánií a "nulový součet hry" zas vyžaduje, aby se vzali a žili dlouho a šťastně, když předtím potrestali zlou macechu a nevlstaní sestry. Ve fantasy naopak může zapůsobit "stochastika náhody" - kralevic, dejme tomu, předstíraje lásku zvábí dívku na temné cimbuří, tam ji defloruje a pak ji nechá hajduky vyhodit za vrata. Popelka toužící po pomstě se skryje v Šedých horách, kde zlato, jak známo, není. Tam zorganizuje odboj, aby porazila a sesadila smilníka. Brzy vyjde najevo, že Popelka má na korunu nárok a odporný princ je levoboček a uzurpátor, a k tomu ještě loutka v rukou zlého čaroděje. Jasné?

    Vraťmě se však k tomu "antiverismu" stanovícímu charakteristický rys či - jak říkají jiní, zvláště odpůrci žánru - stigma fantasy. A vraťme se k příběhu o Popelce. nechť náš příběh započne - již drobně nahlodán stochastikou náhody - dejme tomu na bále. Copak tu máme_ Ano, máme tu zámek, cimbuří, kralevice a šlechtu, paní v atlasových šatech a s korunkami, lokaje v livrejích a svícny - vše veristické až na zvracení. Pokud navrch přečteme kousek dialogu, v němž kralevicovi hosté komentují výsledky disputací papežských legátů v Kanstanci, verismus bude naprostý. Ale náhle tu máme vědmu, kočár z dýně a do něj zapřažené polní myši. Oj, zle je. Antiverismus! Můžeme jen doufat, že se děj odehrává na cizí planetě, kde myši tahají kočáry den co den. Naše hodná vědma bude kosmonautka z NASA nebo převlečený Mr. Spock. Případně se může příběh odehrávat na Zemi po strašlivém kataklyzmatu, který lidstvo vrátil zpět k feudalismu a cimbuří, přičemž je obohatil o myši-mutanty. Takový přiběh by byl přece vědecký, vážný a - ha, ha - veristický. Ale magie? Vědmy? Nikoli. Vyloučeno. Pohoršující nesmysl. Vyhodit, cituji Lema, do koše.

    Ha, moji drazí, perte mě, ale já nevidím příliš velký rozdíl mezi antiverismem magické dýně a antiversimem vzdálených galaxií či Velkého třesku. A diskuze o tom, že magické dýně nebyly a nebudou, zatímco Velký třesk snad kdysi byl nebo k němu jednou dojde, jsou pro mě stejně zbytečné a směšné, jako diskuze vedená z pozic výborových činovníků kultury, kteří kdysi žádali Teofila Ociepku, aby přestal malovat trpaslíky a začal zpodobňovat výdobytky komunismu, jelikož komunismus je a trpaslíci nejsou. A povězme si jednou provždy - vzhledem k antiverismu není fantasy o nic lepší ani horší než tzv. science ficion. A z našeho příběhu o Popelce, aby byl veristický, by se nakonec musel vyklubat sen sekretářky z projekční kanceláře, která se na Silvestra opila vermutem.



    Mezi historií a pohádkou



    Vraťme se však k fantasy a jejím - snad - pohádkovým kořenům. Je nebývale málo klasických děl tohoto žánru, které využívají pohádkový motiv, programují se k jeho symbolice a postmodernistiky interpretují vyznění. Takových, které obohacují motiv obsahem, baví se manipulací s výše uvedeným determinismem náhody a snaží se sestavit matematickou rovnici z výše citovaného nenulového součtu. Něco takového není, či je toho pomálu. Důvod je prostý. Anglosasové, kteří ve fantasy dominují a kteří tento žánr stvořili, mají k dispozici mnohem lepší materiál: keltskou mytologii. Artušovská legenda, irské a bretoňské balady nebo welšský Mabinogion se hodí jako materiál pro fantasy stokrát lépe než nějaká infantilní a primitivně zkonstruovaná pohádka.

    Artušovský mýtus je mezi Anglosasy věčně živý, je svým archetypem pevně vrostlý do jejich kultury. A proto archetypem, pravzorem VŠECH fantasy děl, je legenda o králi Artušovi a rytířích Kulatého stolu. (3)

    Kdo chce, ať zavře oči, sáhne do poličky s knihami a vytáhne z ní libovolnou fantasy. A ať si to srovná. Kniha popisuje dvě království (země, impéria) - jedno je Zemí dobra, druhé naopak. Je zde Dobrý král, obraný o trůn a dědictví, jež se snaží ziskat zpět, čemuž se protiví Síly zla a chaosu. dobrého krále podporuje Dobrá magie a Dobrý čaroděj, stejně jako kolem svého spravedlivého panovníka shromážděná Družina chrabrých chlapáků. Ke konečnému vítězství nad Silami temnot je však nezbytný Zázračný artefakt, magický předmět nebývalé síly. Tento předmět má v moci Dobra a Pořádku integrační a mírotvůrný vliv, v rukou Zla je destruktivní silou. Magický artefakt je tedy třeba najít a zmocnit se ho dříve, než padne do spárů Věčného nepřítele...

    Odkud to známe? Známe to z knihy "Artušova smrt". Pro nás je to sice jen kulturně cizí legenda, jedna z mnoha legend, cizí nám stejně jako třeba eskymácké pohádky nebo báje rudochů ze Svazu šesti kmenů. Zato v anglosaské kultuře sedí artušovský mýtus pevně a tvrdě, je s touto kulturou zcela spjat. A je - to je třeba říci - poměrně málo pohádkový. Je kvazihistorický. Dodnes se v Anglii vážně diskutuje, zda se Camelot nalézal na místě dnešního Winchesteru, dokonce se tam snad i organizují vykopávky. Dodnes jsou Tintagel nebo Glastonbury místy sjezdů různých maniaků, postdruidů a psychomedievalistů.

    Bylo by nepochybně příliš velkým zjednodušením číst jedním dechem "Pána prstenů" a "Artušovu smrt", bylo by zjednodušením objevně zahalekat, že Artuš je Aragorn, Anduril je Excalibur, že Prsten je Grál, Frodo je Galahad, Merlin Gandalf a Sauron spojením Morgany LaFay a divokých Sasů poražených u Mount Badon (na Polích Pellenoru). Nelze si však nepovšimnout podobenství v hlubší vrstvě obou děl a faktu, že celá fantasy těží z artušovského mýtu v jednom základním kánonu, v leitmotivu boje Sil Dobra a Pokroku představovaných Artušem, Merlinem, Excaliburem a Kulatým stolem, a Silami temnot zosobněných Morganou, Mordredem a jejich společníky.

    Legenda o Artušovi se stala nejen archetypem, pravzorem fantasy, nýbrž i polem působnosti autorů, kteří raději tvůrčím způsobem využili mýtus sám, než aby na něm stavěli "vlastní" nápady. Především je tu třeba jmenovat T. H. Whitea a jeho román " The Once and Future King", standardní dílo "camelotské" fantasy. Další událostí bylo vydání "The Mists of Avalon" od Marion Zimmer Bradleyové. Mezi dalšími autory tohoto podžánru můžeme jmenovat - podstatně tišeji než dva dříve zmíněné - Gilliana Bradshawa, Petera hanrattyho a Stephena R. Lawheada. naposledy se připojila Diana L. Paxsonová se zajímavým, byť za "Mlhami Avalony" beznadějně zaostávajícím dílem "The White Raven".



    Gandalf na hrad!



    Máme tedy první kořen, root fantasy - je to archetyp artušovské legendy. Ale fantasy není strom s jediným kořenem. nezískala si popularitu jen proto, že hrála na zvučné struny spjaté s kulturou. Získala si popularitu, jelikož byla žánrem určitého ČASU.

    Či přesněji - časů. Způsobu, jakým autoři fantasy reagovali na časy, v nichž jim bylo žít. Připomeňme si - exploze fantasy na přelomu šedesátých a sedmdesátých let, kdy byla tato literatura přijata a pozvednuta na roveň symbolům jako Beatles, květinové děti, Woodstack, byla reakcí na střelbu v Dallasu, na Vietnam, na technizaci, otrávení životního prostředí, na rozkvět náboženství welfare state, propagovanou šosáckou částí společnosti, na kult lenivé spotřeby před televizní obrazovkou, z níž plyne "Bonanza", "Dallas" či jiný opus na American Way of Life. V té době se rodí jiný kult - kult vzdoru. Na zdech stanic metra se objevují optimistické nápisy "FRODO LIVES!" a "GANDALF FOR PRESIDENT!". Novinový článek o nesmyslném ničení životního prostředí má titulek "Another Bit of Mordor!".

    Samozřejmě, v té době se objevuje i exploze dravé, vzpurné či varovné SF, ale má daleko k popularižtě fantasy. Neboť čtenář začíná chápat a cítit vzrůstající touhu utéct z té hnusné a děsivé každodennosti, od panující bezduchosti a necitu, od odcizení. Chce utéct před "pokrokem", protože už to není pokrok, nýbrž "Road to the Hell", jak o mnoho let později zazpívá Chris Rea. Sejít z té cesty alespoň na několik chvil, ponořit se do četby, utéct do Země Nikdy-nikdy, aby se spolu s hrdiny vydal do Šedých hor, kde zlato, jak známo, není. Aby po boku věrných druhů svedl boj se Silami temnot, neboť tyto Síly temnot, tento Mordor, který na stránkách příběhu ohrožuje fantastický svět,symbolizuje a zosobnňuje ty síly, které v reálném světě ohrožují individalitu - a snění.

    Eskapismus vyvěrající z takových snů je však eskapismem melancholickým. Přece to, co se kolem nás děje, se nedá sněním zadržet ani změnit. A tady se znovu vracíme k Legendě Kulatého stolu. Neboť legenda o Artušovi přece je smutná a melancholická, je - jak by jistě řekl Lem - legendou s "nenulovým součtem". Vzpomeňme si: Artušova smrt z ruky Mordreda znemožní vytvoření Království Dobra, Světla a Míru. Grál, místo aby spojoval, rozděluje a antagonizuje Rytíře Kulatého stolu, dělí je na hodné a nehodne dotknout se Svatého kalicha. A pro toho, který je znich toho nejvíce hoden, pro Galahada, znamená setkání s Grálem rozloučení se světem. Lancelot se zblázní, Merlin se dá ošálit a uvěznit Nimuí. něco končí, končí epocha. Starší Lid Velké i Malé Británie, elfové a jiné rasy musí odplout na Zábad, do Avalonu či Tir-Nan-Ogu, neboť v našem světě již pro ně není místa.

    V podstatě řečeno tu příliš necítíme "homeostat pohádky".

    A boj Dobra se Zlem? V legendě zlo netriumfuje bezprostředním a očividným způsobem - Mordred umírá, Morgana LaFay prohrává. Ale Artušova smrt - to přece všichni víme - musí způsobit zkázu králových báječných plánů. Nepřítomnost následníka musí způsobit chaos, boj o moc, anarchii, temno.

    Ale zároveň je Merlin věčný a jednou se vrátí - jako Gandalf? Tak tedy GANDALF FOR PRESIDENT. Z Avalonu se vrátí i Artuš, který je také The Once and Future King. A vrátí se tehdy, až s naším světem bude opravdu zle, očistí jej od zbytků Mordoru a tehdy zavládne mír, soulad a věčné štěstí, viribus unitis pod božskými (čarodějnickými) auxiliemi.



    Vyzvaný - stíhaný



    A právě onu lyrickou melancholii, smutek plynoucího času a pomíjející éry zmírněný optimismem a nadějí krásně využil Tolkien v "Pánu prstenů". Výše podepsanému tekla slza z očka, když Šedý koráb odvážel Froda z Šedého přistavu a popotahovalo se, ach, popotahovalo, když Sam Gamgee oznámil Růžičce Cottton, že se právě vrátil. Ano, ano. Z šedého přístavu. Na Západ. Do Avalonu. Ano, ano. Mistr Tolkien se svezl po artušovském archetypu jak donský kozák po stepi. Ale co - byl První a Velký. Kdo se později vydal stejnou archetypickou stopou, dostal nálepku napodobitel. A jak ji mohl nedostat? Archetyp to byl přece stejný. A stále stejný je.

    K dobru je třeba Mistru Tolkienovi připsat. že řečený archetyp využil tak znamenitě, vložil do jeho přetvoření v příběh pochopitelný součastníkům tolik dřiny, že... stvořil vlastní archetyp, archetyp Tolkiena. Zopakjme experiment, sáhněme opět po fatasy knížce z naší poličky a uvidíme, o čem je.

    Takže v jednom více či méně vesnickém okolí žije si hrdina a má se k světu. Náhle se objeví tajemná bytost, obcykle čaroděj, a tento čaroděj našemu protagonistovi oznámí, že musí medle vyrazit na velkou výpravu, neboť v jeho rukou - toho protagonisty - leží osud světa. Neboť Zlo se rozhodlo zardousit Dobro a jediné, co může Zlu účinně vzdorovat je magické Támdleto. Magické Támdleto je Ukryté Támdle, čertví kde, určitě v Šedých horách, kde zlato, jak známo, není.

    Vyzvaný vykulí oči, neboť ho ani v nejsmělejších snech nenapadnlo, že v jeho rukou bude ležet osud světa. Trochu se čarodějovi zdráhá uvěřit, když vtom jej povinně drapnou Černí vyslanci Zla a on před nimi musí prchat. Prchne na Dobré místo, kde má chvíli klidu a také se tam dovídá o Legendě a Osudu. Nu, co se dá dělat. Protagonista se musí vydat na velkou Výpravu, shodně s mapou, kterou autor prozíravě umístil na počátek knihy. Mapa obsahuje bohatě rozeseté Hory, Hvozdy, Bažiny a Pouště se Strašlivými názvy. Nevadí, že Hlavní stan Nepřítele, kam je třeba dojít, je umístěn na severním či východním kraji mapy. Buďme si jisti, že hrdina pocestuje klikatě, protože musí navštívit všechna Strašlivá místa. Chodit rovně je ve fantasy zakázáno.

    Hrdina nemůže cestovat sám, proto se mu narychlo smontuje Družina - spolek malebných a charismatických postav. Začíná Výprava, klikatě, samozřejmě, a děsuplná dobrodružství ve Strašlivých místech střídá idyla odpočinku v Místech přátelských. Konečně dochází k final showdown v Sídle Zla. Tady jednoho ze členů Družiny klepne pepka, ale zbytek vítězí. Zlo je poraženo, alespoň do chvíle, než si autor zamane napsat další díl - neboť pak se Zlo "obrodí a bude potřeba začít da capo al fine.

    Výše uvedený, záměrně zjednodušený a posměvačný glajchšalt měl za úkol přenést nás k dalšímu tématu - k faktu, že celá mohutná vlna posttolkienistické fantasy je žánrem nepříliš objevným, šablonovitým, brakovým, mizerným a obecně nevhodným, aby se o něm vážně diskutovalo. Takový je totiž názor kritiky. K výše uvedenému názoru pak krom právě vysmátého opakování motivů po Tolkienovi a artušovském archetypu vůbec přispívají ještě dva prvky - chorobný sklon fantasy autorů lepit mnohadílné ságy a... obálky knížek.



    Čelem k nadšenci



    Začněme obálkami. Obálka knížky, to je její vizitka. Nenamlouvejme si, že kritici jsou schopni přečíst všechno, co vyjde - nejsou a taky nečtou. Čtení není podmínkou sine qua non pro psaní recenzí. Stačí se podívat na obálku. Je-li na ní, kupříkladu, název vymalován písmem zborceným krví a níže se šklebí vyceněná tlama s vyvaleným očima - je hnedle zřejmé, že je to lacitý splatterhorror, jinými slovy - pardon my french - sračka k pohledání. A je-li na obálce polonahá slečna v objetí hrdiny s bicepsy lesknoucími se nátěrem Oil of Ulay či z jiné Jojoby, a má-li tento hrdina v ruce jatagan, přičemž se na to všechno shůry šklebí drak vzhledem připomínající vyhládlého leguána, máme co dělat s mizernou fantasy, s "pulpem" a brakem a takto je třeba napsat recenzi. A trefí se, trefí, do samotného středu, tak, že by Kevin Costner z Sherwoodkého lesa záviděl. Proč? Nedá se netrefit! Protože ten střed je veliký jako Kulatý stůl krále Artuše, u nějž společně zasedalo sto padesát rytířů, nepočítaje v to královnu Guinewru a její fraucymór.

    Proč tomu tak je_ Proč - otáže se někdo - vydavatel sám, vlastní rukou, lepí na knihu ten "cejch", tu etiketu braku? Odpověď je prostá. Vydavatel míří na takzvaného NADŠENCE. A takzvaný NADŠENEC chce na obálku Borise Valleja, chce nahaté hýždě a poprsí, která div nevybuchnou zpod pancéřové podprsenky. NADŠENEC ve fantasy nehledá smysl, kterýžto smysl by zakvílel, že do boje nikdo netáhne v děrované zbroji, jelikož v takovéto zbroji je nejen nebezpečné bojovat, nýbrž třeba i jen prodírat kopřivami hustě zarůstajícími úvozy Temných hvozdů a Šedých hor, kde zlato, jak známo, není. A s nahou - excusez le mot - prdelí se dá dělat jen jedno a to není ani "heroic" ani "fantasy". Ve většině případů.

    Fantasy působí dojmem, jako by se natolik polekala kritiků, že ve svém rozvoji začala používat zvláštní mimikry - jako by se vzdala všech nároků a zcela zanechala boje o místo na slunci, čili na seznamu děl nominovaných na Huga, Nebulu nebo alespoň International Fantasy Award. Fantasy nepotřebuje uznání - stačí jí davy NADŠENCŮ, kteří bez rozmyslu kupují vše, co vyjde. Fantasy má svou pevnou a věrnou spotřebitelskou skupinu a stará se jen o ni. Nejlepším příkladem dbaní na její chutě jsou slavné cykly, fantasy série, hrůzné kobyly s děsivým množstvím dílů.

    Relativní rekord zde zřejmě drží jakýsi Alan Burton Akers, jehož cyklus "Scorpio" dosáhl více než čtyřiceti dílů. Slušně je na tom i ten starý páprda Piers Anthony se svým "Xanthem" - nasekal ho rovných třináct dílů a ještě zvládl přidat sedm kusů cyklu "Apprentice Adept", čtyři "Taroty" a mnoho dalších knih a cyklů. John Norman, o němž ještě bude řeč, má na svědomí nějakých jedenáct dílů cyklu "Gror". Skromějších autorů, kteří se spokojují s pětidílnými, čtyřdílnými a třídílnými cykly je nepsočet. Naneštěstí.

    Proč naneštěstí, zeptá se někdo. Ano, proto, že až na vzácné vyjímky začínají být všechny zmíněné kobyly těžké, opakující se a nudné už v kole druhé, třetí, maximálně čtvrté knížky. Tenhle názor sdílají i NADŠENCI, kteří masově nakupují cykly, táhnoucí se jako smrad za všeobecným zájmem, protože si umanuli, že se musí dozvědět, jak to skončí. Kritici a porotci prestižních cen, jak už jsme řekli, nad těmito ságami lámou hůl, protože je nejsou sto sledovat. Já sám, a mám se za pilného kontrolora fantastických novinek, někdy mávnu rukou a nekoupím si šestý díl nějakého cyklu, když mi nějak uteklo předešlých pět. A mnohem, mnohem častěji rezignuji na koupi dílu prvního, když se na mě z obálky šklebí varování: "First Book of the Magic Shit Cycle". Také se mi stává, a to nezřídka, že si koupím "Book Three" a jsem na vrcholu blaha, že jsem si nekoupil předchozí dvě a také mám nezvratnou jistotu, že si nekoupím ani tři další. Bohužel, nobody's perfect - právě čekám, a přešlapuji přitom, na desáty díl "Amberu" od Zelaznyho. A vím, že budu rozčarován. Je to stejné jako s krásnou slečnou - zkušenosti nás učí, že jsou všechny stejné, ale co z toho; neodoláš, člověče, neodoláš.



    Honba za mamonem?



    Zajímavé je, že většina autorů mastících ty příšerné ságy jsou schopní, zruční a zkušení spisovatelé. Co je příčinou, že tací dobří spisovatelé práskají díl za dílem a táhnou cykly jako žvýkačky, místo aby své nápady vrhli na něco úplně nového; místo aby se pustili do něčeho objevného, od něčeho, co by vypálilo rybník kritikům a nepřátelům fantasy, věčným posměváčkům a tlučhubům? Myslím, že znám odpověď. Autoři se zamilovávají do svých hrdinů a aneradi se s nimi loučí. I když cítí, že už postavy vyždímali do poslední nitky, píší další díly o jejich dětech (Roger Zelazny, Piers Anthony a cítím, že ani Eddings nevydrží).

    Autoři se zamilovávají do svých "světů" a jejich map. Jsou-li na mapě Šedé hory a postavám nestačilo pět dílů ke zjištění, že tam zlato není, napíšeme šestý. A v dalším, sedmém, spatříme sousední arch mapy a dozvíme se, co je na sever od Šedých hor - a to je nepochybně - pardon my french - Planina Šedého hovna.

    A nakonec - autoři lenivějí a už se jim nechce myslet. Autoři jsou omezení pitomci, kteří kdyby se rozkrájeli, nevydupají ze sebe nic originálního a jsou nuceni omílat obehraná schémata. A především jsou autoři vypočítavé bestie a jde jim o prachy, jaké se platí od dílu. Piers Anthony protahuje "Xanth", cyklus, při jehož čtení bolí nudou žaludek i hemeroidy, protože dostane na každý díl vydatnou zálohu. Autoři jsou arogantní bestie, přesvědčené, že čtenář koupí vše, co nadepíšou svým jakž takž proslulým jménem.

    Všechno tohle sepsal chlápek, který produkuje "ty Zaklínače".

    Až dosude se chlápek produkující "ty Zaklínače" zdá být na straně protivníků fantasy, kteří dokazují - v čele s Markem Oramusem - "úpadek žánru". Nu dobrá, žánr ve svém celku vskutku značeně upadl. Nemohu však souhlasit s těmi, kteří tvrdí, že příčinoutohoto úpadku je fakt, že děj se odehrává na vymyšlených světech a hrdinové nosí meče. Nemohu říci nic jiného, než prohlásit, že hard SF, kyberpunk i political fiction jsou zrovna tak upadající - ve svém celku. nikdo mě nepřesvědčí, že svět zničený válkou nebo živelnou pohromou, kde bojuje každý s každým a všichni s mutanty, je lepší než Země Nikdy-nikdy, kvazifeudální svět, kde bojuje každý s každým a pořádají se hony na gobliny. I kdybyste mě bili, neuznávám nadřazenost cesty hvězdoletem na Tau Ceti před výpravou do Šedých hor, kde zlato, jak známo, není. Vzbouřený palubní počítač pro mne nemá větší dějovou hodnotu než zrádný čaroděj a žádný laser-blaster si u mě automatický nestojí lépe než meč, halapartna nebo okovaný cep. A nadřazenost Pirxe či Endera na Conanem pro mě nevyplývá z faktu, že první dva nosí skafandry, zatímco třetí bederní roušku.



    Le Guinová kontra Tolkien



    V moderní fantasy však lze pozorovat jistý trend, snahu vymanit se z artušovsko-tolkienovského schematu, touhu propašovat mezi "fantastickými" rekvizitami obecné a vážné úvahy a pravdy. Hlavní trend - abych neřek "mutace" fantasy, k níž dochází, má zajímavý charakter - je téměř výhradně doménou autorek.

    Ve fantasy posledních let panuje rozhodná převaha píšících žen. Pomineme-li nezlomné autory ság, jako například řečeného Pierse Anthonyho a parodisty jakým je Terry Pratchett, po bitevním poli se nám ještě potácí David Eddings, který nedávno vrhl na th poslední (?) díl cyklu "Malloreon" (kéž by :-( - Galain) a poslední díl "Ellenium". Bojují ještě Tad Williams a Charles de Lint. Roger Zelazny konečně v těžkých bolestech porodil poslední (?) "Amber" a Terry Brooks novou "Shanaru". Zbytek - a je jich nespočetně - jsou ženy.

    Revoluci zahájila ursula Le Guinová, která v celém svém nikoli pranepatrném díle spáchala v podstatě jen jednu klasickou fantasy - ale zato takovou, díky níž stanula na stupních vítězů vedle Mistra Tolkiena. Jde o trilogii Zeměmoří, Earthsea. Paní Le Guinová se s děsivou lehkostí vymanila z Tolkienovského pravidla a minula artušovský archetyp. Dala před nimi přednost symbolice a alegorii. Ale jaké? Pohleďme pozorně.

    Už sám Archipelag Zeměmoří je hlubokou alegorií - ostrovy rozeseté po moři jsou jako osamělí, odcizení lidé. Obyvatelé Zeměmoří jsou izolovaní, osamělí, uzavření do sebe. Jejich stav je takový a ne jiný, protože něco ztratili - k plnému štěstí a psychické vyrovnanosti jim chybí ztracená Runa králů z prasklého Prstenu Erreth Akbe.

    Osamění a odcizení obyvatel Zeměmoří se projevuje skrýváním jejich pravých jmen - skrýváním pocitů. Vyjevení pocitů, zrovna jako vyjevení jména, činí člověka bezbranným, vystavuje jej napospas ostatním. Elita Zeměmoří, čarodějové z Roke, překonávají po etapách obtížnou, přimo zednářskou iniciaci, aby dosáhli dokonalosti - ta se mezi jiným projevuje tím, že schopný čaroděj dokáže bez obtíží rozeznat skutečné, tajné jméno člověka či věci, a tím získat moc na bližním nebo hmotou. Ale Zlo - v knize zosobněné postavou gebbetha - bez obtíží zjistí Gedovo pravé jméno. Věnují tedy čarodějové léta studií jen na to, aby se vyrovnali Zlu?

    V prvním dílu trilogie máme klasický problém Dobra a Zla, a máme tu i hrdinovu výpravu (anglicky quest). Ale Gedův quest se liší od obyčejných výprav do Šedých hor - Gedův quest je alegorie, jsou to věčné rozchody a rozloučení, věčná samota. Ged bojuje sám se sebou o dokonalost a se sebou samým svádí i poslední, finální boj, boj symbolický - zvítězí, když se sjednotí s prvkem Zla a tak vlastně přijme dvojakost lidské přirozenosti. Získává dokonalost, přijímaje fakt, že úplná dokonalost je nedosažitelná. Pochybujeme i o Gedově získané dokonalosti a máme proč. Po románu "Čaroděj Zeměmoří" (Wizard of Earhsea) následují "Hrobky Atuanu" (The Tombs of Atuan).

    "Hrobky Atuanu" nás zavádějí ještě hlouběji do zákrutů psychiky, přímo tam, kde nás chce autorka mít. Máme tu atuanský labyrint, převzatý z archetypu, z Mínosova krétského labyrintu. Jako krétský labyrint, má i labyrint Atuanu svého Minotaura - ale není to netvor ve stylu klasické sword and sorcery, tvor, který ryčí, prská, kope a trhá uši, přičemž se zlověstně pochechtává. Na to je paní Ursula příliš inteligentní. Minotaurem atuanského labyrintu je čisté a koncentrované Zlo. Zlo ničící psychyku - zvláště psychiku nehotovou, nedokonalou, nepřipravenou na takové setkání.

    A do tohoto labyrintu pyšně vchází Ged, hrdina, Theseus. A jako Theseus je Ged odkázán na Ariadnu. Neboť Tenar je tím, co hrdinovi schází, bez čeho je neúplný, bezbraný, ztracený v symbolické spleti chodeb, umírající žízní. Ged žízní alegoricky - nejde tu o tekunitu, nýbrž o animu - ženský prvek, bez něhož je psychika nedokonalá a nedokončená, bezradná vůči Zlu. Ged, slavný Dragonlord, mocný mág, se náhle stává vyděšeným dítětem - v pokladnici labyrintu, ve tmách prosáklých dechem Zla jej zachraní dotek Tenačiny dlaně. Ged jde za svou aminou - protože musí. Protože právě nalezl ztracenou runu Erreth Akbe. Symbol. Grál. Ženu.

    Opět tu působí archetyp. Jako Theseus, i Ged Opouští Ariadnu. Nyní Tenar vzrůstá do mohutného symbolu, do velmi současné a velmi feministické alegorie. Alegorie ženskosti. Kultovní panenství střežené sklášterním řádem a první muž, ktery rozvrátí poskládaný svět. Tenar vyvádí Geda z labyrintu - pro sebe, přesně tak, jako to udělala Ariadna s Theseem. A Ged - jako Theseus - to neumí docenit. Ged nemá čas na ženy, musí přece napřed dosáhnout "Nejvzdálenějšího pobřeží" (The Fahrthest Shore - název třetího dílu). Ženská amina mu není potřebná. nechá ji tedy, i když se rád těší myšlenkou, že na něj někdo čeká, myslí na něj a stýská se mu po ostrově Gont. Těší ho to. Jak je to odporně mužské!

    Po osmnáctileté odmlce píše paní Ursula "Tehanu", další díl trilogie, další pokračování své alegorie ženskosti - tentokráte triumfující. Paní Ursula byla vždycky bojovná feninistka. Kdo nevěří, a najdou se tací, ať si přečte sborník jejích esejů s názvem "Jazyk noci" (The Language of the Night). Paní Ursula nikdy neodpustila svým vydavatelům, že ji na počátku kariéry požádali, aby se podepisovala enigmatickým "U. K: Le Guin". Nikdy nedarovala Andre Norton a Julianě May, že se skrývaly za mužskými pseudonymy.

    V "Tehanu" - jak se dalo čekat - přileze zlomený a zničený Ged ke své animě po kolenou a ona už tentokrát ví, jako ho zadržet, do jaké role jej postavit, aby se pro něj stala vším - nejdůležitějším smyslem i cílem života, aby tento bývalý Arcimág a Dragonlord zůstal po jejím boku až do konce svých dnů a ještě přitom radostí kvičel jako prase. A naduté čaroděje z Roke čeká neveselá budoucnost - práce ve firmě s ženskou na postu ředitele. Ojoj-joj-joj-joj!



    Synové amazonek, dcery gigantů.



    Jak již bylo řečeno, "Tehanu" přišlo pozdě a v takzvané mezičase se přezs knihkupecké regály převalila vlna feministické fantasy. S jediným společným tématem - ženou ve světě mužů. Ženou ve světě Conanů, jako ženou ve světě Fordu, Rockfellerů a Iaccocců. Ne horší, spíše lepší. S námahou, po těžkém boji, ale lepší. Žena, hrdinka Marion Zimmer Bradleyové, C. J. Cherryhové, Tanith Leeové, Barbary Hamblyové, Patricie McKillipové, Julian Mayové, Diany Paxsonové, Mercedes Lackeyouvé, Jane Yolenové, Pauly Volsky, Susan Dexterové, Patricie Kennealyové, Friedy Warringtonové, Jane Morrisové, Sheri Tepperové, Jenifer Robersonové, Margaret Weisové, Phyllis Eisensteinové, Judith Tarrové a dalších.

    "Dámská" fantasy je odrazem bojujícího feminismu přelomu šedesátých a sedmdesátých let, boje žen o equal rights, která prý nechtěli ženám dát muži, tehdy nazývaní mužské šovinistické svině, ve zkratce MCP, male chauvinist pigs. Jak to, zaječely sborem autorky a za nimi čtenářky, to nás kromě každodenní diskriminace mají ti MCP utlačovat i v Zemi snů, v Never-Never Landu? Cožpak ani tam není útěku?

    Ano, ukázalo se, že není, neboť dříve do Never-Never Landu utekli "mužští" autoři. Již praotec Conan šílel po Zemi snů s mečem a... pomiňme mlčením, s čím ještě. Neboť tvůrce Conana a jeho dědicové utekli do snů... před ženami. Conan a jeho pobratimové jsou vysněnými ideály autorů, zosobňující jejich sny. Byli to hrdinové, které vtipný Stephen King definaoval krátce, ale tak výstižně, že musím citovat v originále: ...strongthewed barbarians whose extraordinary prowess at fighting is only excelled by their extraordinary prowess at fucking.

    Příběhy o takových hrdinech, dodává King, působí pouze na impotentní slabochy, duševní trosky, vaginofóby, lidi nesmělé a zakomplexované, kteří se rádi identifikují s hrdinou vzrůstu sedmi stop, který si mečem prosekává cestu hordou nepřátel na alabastrových schodech zborcené svatyně a přes volné rameno se mu pohupuje spoře oděná kráska.

    Rekord zde drží Johnd Norman, z jehož cyklu "Gor" čiší ohavné a zřejmé komplexy a problémy, s nimiž by měl autor co nejrychleji pádit k sexuologovi, než mu přerostou do maniakálního stavu. I v jiných povídkách a románech sice bývají hrdinové podle Kingovy definice mužství a svou archetypální mužnost samozřejmě dokazují mlácením nepřátel po hlavách a hravým dobýváním všech žen, které před nimi neutečou do vrcholku stromu. Avšak tito hrdinové se zabývaji i něčím jiným - zachraňují před zkázou světy a království, hledají magické artefakty, hubí draky. U Johna Normana hrdinové pouze a výlučně znásilňují. A žena musí být u Johna Normana před znásilněním spoutána, zakována do želez, zmrskána a ocejchována žhavým železem. Klinický případ vaginální fóbie obohacené komplexem slabocha, který se bojí přiblížit k ženě, která má volné ruce a může jeho namlouvání rázně odmítnout.(4)

    V románech feministické fantasy se ženy vymaňují z conanovsko-gorovského schématu. Dovedou drzého otrapu praštit mečem či zaklínadlem a pokud je někdo dokonce znásilní, běda mu, draze za to zaplatí. nejpozději v pátém díle ságy. Některé autorky to už trochu přehánějí. Hrdinky cyklu "Vows and Honor" od Mercedes Lackeyové, válečnice Tarma a čarodějka Kethry, jsou znásilňovány přímo cyklicky, začasté hromadně, a vždy se vzpamatují a mstí. Pár stránek textu o ničem a da capo. Několik dalších stran a máme tu Tarmu a Kethry sedící u ohně a vzpomínající na dávna znásilnění. Banální popis přírody a máme tu třetí, zcela náhodou znásilněnou ženu, a Tarma s Kethry se mstí ze solidarity. Jezus Maria.

    V trilogii "Last Herald Mage" od téže autorky je hrdinou Venyel, chlap. Koupil jsem si to, zvědav, co nám autorka poví o mužích. Nu, je toho hodně. Venyel má na muže dosti zvláštní erotické sklony a autorka div nevyletí z kůže, aby čtenáře přesvědčila, že to je právě to, co mají tygři nejraději. Odpustil jsem si koupi dalších dvou dílů, zděšen perspektivou, co v nich hlavního hrdinu ještě čeká. V podobně typickém cyklu "Lythande" od slavné Marion Zimmer Bradleyové je hrdinou čarodějka ukrývající své pohlaví pod mužským převlekem. Magička dokončí svá čarodějná studia převlečená za muže, jinak by totiž nedosáhla imatrikulace. Průhledná alegorie odříkání ženy, která se rozhodla udělat kariéru ve firmě Tank Xerox. Dávám přednost "Tootsie".

    Když už je řeč o Marion Zimmer Bradleyové, právě ona je promotorkou známého cyklu "Sword and Sorceress", čili - pozor! - "Mečem a dámskou magií" (překlad můj a velmy volný). Sborníků povídek tohoto cyklu vyšlo již devět a mají s k světu. Je to - pokud jde o fantasy - jediné opravdu dobré a jisté místo zdařilého startu pro debutanty a začínající spisovatele. Či spíše spisovatelky, zvážíme-li leitmotiv. Autory tam sice občas také pouštějí, ale viz výše. Musí sklonit hlavu a ohnout kolena, musím jim změknout a klesnout... mužská pýcha. Budoucnost žánru tedy vidím jako na dlani.



    Fantasy v Polsku



    V Polsku je fantasy doménou autorů mladých jak věkem, tak zkušeností. A to je po čertech vidět. Naše fantasy - to jsou chaotické, špatně slepené obrazy, z nichž dýchá fascinace násilím a sexem, přičemž obě tyto fascinace jsou infantilně chápané a rovněž infantilně popsané. Ale jelikož jsou určeny infantilnímu čtenáři, nalézají potlesk i oblibu. Autor i čtenář si spolu v tomto přirozené prostředí vegetují v dokonalé symbióze.

    Kdo nevěří, ať se rozhlédne. Autoři, jejichž výsledky na poli klasické - či neklasické - SF jsou zajímavé, objevné a vůbec pozoruhodné, začínají tvořit parádní "Hloupé Honzy", jen se dotknou fantasy. Příznačné? Ovšemže je to příznačené. Neboť dotyční autoři znají kánon SF, na kterém vyrostlí, jejíž četba je fascinovala a v níž se snažili najít poselství a hlubší smysl. Znají SF jako TVŮRČÍ METODU. Znají všechny odstíny a jemnosti žánru, vědí, že s sebou nese něco víc než radostné popisování Bug Eyed Monsters přilétnuvších z kosmu a prahnoucích po vládě nad Zemí, naší krvi a našich ženách.

    Bohužel - opakuji - v případě fantasy jim znalost kánonu chybí. A metody. Chybí jim metoda. Zbyl jen Hloupý Honza.

    A proto nemáme fantasy, která by mohla konkurovat Tolkienovi, Le Guinové, Jacku Vancemu, Patricii McKillipové, Donaldsonovi nebo Eddingsovi. Máme takovu, řekněme, splatter-gore-fuck and puke fantasy. Fantasy pro ty, kterým ke snění stačí představa, jak mlátí soupeře po hlavě nebo po ledvinách, napichují ho na ostří nebo na kůl, případně skočí na svou vyvolenou a dlouho a vytrvale se na ní svíjejí, zatímco ona stéha rozkoší a drásá jim nehty záda. Fantasy pro ty, kterým útěk do právě takových a ne jiných nů udělá co nejlépe.

    Co naplat, každý má takový útěk, jaký si zaslouží.

    Berlín, listopad 1992



    Poznámky:



    1) Tento obrovský úspěch a tolkienománie vznikly v USA vzdor autorovi i jeho agentu, kteří nesouhlasili s levným brožovaným vydáním. Lze tedy směle tvrdit, že k rozkvětu fantasy došlo díky vydavatelskému pirátství. Pirátem byl, mimochodem řečeno, v žánru velmi zasloužilý Donald A. Wollheim.

    2) Autor se omlouvá, ale přestože v tomto textu tu a tam uvádí citáty, nebude uvádět žádné odkazy, protozč "Viz" a "Dosl. cit." ho smrtelně nudí.

    3) Autor si uvědomuje, že takové názory si přímo říkají o to, aby se s nimi polemizovalo. Autor se omlouvá a zároveň prohlašuje, že na žádné polemiky nezareaguje, protože nemá čas na hlouposti.

    4) Autor si je vědom reklamy, jakou zdarma děla Johnu Normanovy i faktu, že všechny pulty v Polsku brzy zaplaví cyklus "Gor". Co dělat, signum temporis.



    P.S. No dobře, tady je můj seznam, moje soukromé "12 nej...". Po Tolkienovi a Le Guinové následují: Stephen R. Donaldson "Thomas Covenant", T. H. White "The Once and Future King", Peter S. Beagle "The Last Unicorn", Roger Zelazny cyklus "Amber", Marion Zimmer Bradleyová "The Mists of Avalon", Jack Vance "Lyonesse", Tanith Leeová "Birthgrave", Patricia McKillipová "Riddlemaster of Hed" a "The Forgotten Beasts of Eld", David Eddings "Belgariad" a cyklus Fritze Leibera "The Sword of..." čili Fafhrd a Šedý Kocour.

    přeložil Michael Bronec

  • upraveno 30. listopadu 2007

    Slyšel jsem, že Sapkowski bude psát něco o husitech, nevíte něco o tom?

  • upraveno 1. prosince 2007

    Quote:
    Slyšel jsem, že Sapkowski bude psát něco o husitech, nevíte něco o tom?

    Už se stalo. Jedná se o trilogii z období husitských válek. Dva díly vyšli i v ČR. Třetí už je napsaný, ale u nás výjde asi příští rok. Nicméně sám za sebe mohu doporučit. Rozhodně to není špatné počtení.

  • upraveno 25. ledna 2008

    a je to - podľa mňa - žalostne slabé v porovnaní so Zaklínačom

  • upraveno 25. ledna 2008

    Sice jsem nečetl, ale vím 8) , že v Narretu je hned na začátku jedna dosti explicitně - až ecovsky - popisovaná sexuální scéna. Zkrátka trochu jiný Sapkowski, než jak ho známe.

  • upraveno 25. ledna 2008

    Ta scéna je sice explicitní, ale pro román nijak typická - spíše rozverné uvedení do děje. Celkově je to, myslím, typický Sapkowski - mistr epizody a popisu, ale poněkud slabší ve spletení těchto epizod do celku. Ale rozhodně doporučeníhodné.

  • upraveno 26. ledna 2008

    hm, na rýchle prebehnutie mi to vyšlo 22 kníh, a veru pyšne nesúhlasím s majstrom Sapkom :-)

    cítim sa byť celkom silný v tomto žánry a načítal som si toho dosť. nehovoriac, že niektoré kusy ako napr. Čierna légia sú veľmi tuctový priemer, akých ak nie lepších je celkom dosť....

    a ešte si dovolím jednu poznámku. zatiaľ čo Kulhánka mám celkom rád, je naozaj čitvý aj vtipný (vrchol je Nočný klub, posledná knižka dosť veľké sklamanie) tak tu spomínaný Žamboch je teda dosť odpad. Priznávam, že som čítal iba jeden a pol knihy, ale bolo to toporné, bez fantázie, brakové a neumelé dokopy. :-(

  • upraveno 19. dubna 2009

    Právě jsem Sapkowského zařadil do žánru heroic fantasy! :o :D

  • upraveno 13. března 2011
    Dobrý den, už 2 roky sháním pokračování Mučitelova stínu od Gena Wolfa. Nevíte někdo kde bych je mohl sehnat nebo prodal by je někdo? Děkuji za odpověď. Jaroslav Kunert
  • upraveno 13. března 2011
    Udělám reklamu knedlemu :-)

    Mučitelův stín má na Legii odkaz na zakoupení, tak třeba pomůže. Anebo zkusit projít tamní antikvariát, třeba to bude někdo nabízet, mně se tam už povedlo takhle něco sehnat.
  • upraveno 24. července 2011
    A čo Terry Pratchett. U mňa absolútna jednotka, ešte pred Tolkienom, Le Guin a Martinom !
  • AvivAviv
    upraveno 6. července 2016
    Connor napsal(a):

    A čo Terry Pratchett. U mňa absolútna jednotka, ešte pred Tolkienom, Le Guin a Martinom !

    Pripájam sa. To je fantasy autor podľa môjho gusta. Pred Tolkienom ho síce nemám, ale je u mňa na top priečkach. Inak teda mám vo fantasy čo dobiehať... :oops:
  • upraveno 6. července 2016
    @Aviv Topic nekromancer zase v akcii? :D

    Každopádne tiež mi pri pohľade na ten zoznam tak 80% nič nehovorí. Z takých vyslovene klasík som čítal Feista, LotRa, a Dragonlance, z takých relatívne novších Goodkinda, Sapkowského, Martina a Sandersona. Inak sa snažím vyberať skôr menej známe veci a zatiaľ sa mi táto taktika osvedčuje (Robin Hobb, Adrian Tchaikovsky).
  • AvivAviv
    upraveno 6. července 2016
    Už je to dlouho, co jsem si naposled hrála na Victora Frankensteina. Bylo na čase oživit několik zesnulých zapomenutých topicu. Ale jen několik.
    Tak Martin a Tolkien jsou jasní... Ja mám skúsenosť s Orsonom (ale skôr z tej scifi stránky), Kingom (z fantasy len Carrie), Bradleyovou, Ranným pútnikom Lewisa. A napríklad Čaroděje Zeměmoří, Hviezdny prach a Nekonečný príbeh a HP (okrem prvej knížky, tú som čítala po anglicky) som videla len ako film. A ešte Princezná nevesta.
    Ešte by som sem dala Interview s upírom od Riceovej a Temné hmoty od Pullmana a naozaj si myslím, že Funkeovej Inkworld, hoci asi najdetskejší, je jedinečná práca hodná zaradenia sem.
    Ja by som si asi mala prečítať tú Nekromancerovu smrť. :D
  • Arutha napsal(a):

    @Aviv Topic nekromancer zase v akcii? :D

    Každopádne tiež mi pri pohľade na ten zoznam tak 80% nič nehovorí. Z takých vyslovene klasík som čítal Feista, LotRa, a Dragonlance, z takých relatívne novších Goodkinda, Sapkowského, Martina a Sandersona. Inak sa snažím vyberať skôr menej známe veci a zatiaľ sa mi táto taktika osvedčuje (Robin Hobb, Adrian Tchaikovsky).

    Ja tých dvoch teda rozhodne nepoznám. Brúsim si však zuby na miestne fantasy. S Pavelkovou mám dobrú skúsenosť a chcem sa pustiť do Červenáka.
  • @Aviv Obidve môžem vrelo doporučiť. Každý z nich píše úplne inak.

    U Tchaikovskeho je to skôr vojenská fantasy ozvláštnená tým, že sa nejedná o tradičné fantasy rasy, ale hybridov ľudí s rôznym hmyzom (sú tam Osy, ktoré vedia vrhať oheň (žihadlo), Mravci s kolektívnym vedomím, Chrobáci, ktorí sú schopní stavitelia a pod.).

    Robin píše príbeh štýlom podobný Martinovi, tým, že je to vo svojej podstate viacmenej realistický stredovek, s niekoľkými fantastickými elementmi. Hlavný hrdina je bastard korunného princa, FitzChivalry, ktorý sa dostane na kráľovský dvor, je tam hromada intríg a tak, a navyše ovláda Umenie, čiže schopnosť komunikovať so zvieratami, ktoré je medzi bežným ľudom opovrhované a nenávidené.
  • To znie dobre.
  • upraveno 6. července 2016
    Taká hanba! Z uvedených som čítala len Tolkiena (okrem Simarillu), Harryho a Pieseň, momentálne čítam Zaklínača, keďže (konečne) vychádza v slovenčine. A stále si brúsim zuby na Rothfusovho Kráľovraha, ale Meno vetra je v SJ kompletne vypredané :-(. Budem musieť počkať na dotlač alebo si to požičať :-?
  • To si chcem prečítať aj ja.
Abys mohl komentovat, musíš se přihlásit nebo zaregistrovat.