Historie vojenství, od kyje k pušce
Máte oblíbené období co se vojenství týče? Starověký Egypt a válečné vozy převzaté od Hyksósů, řecké a makedonské falangy, římské legie či nahé Kelty, Germány pijící víno z lebek zabitých nepřátel, středověké rytíře, anglické lučištníky, husity s jejich rozvojem palných zbraní, arkebuzy a muškety, španělské tercie třicetileté války, 18. století s vojáky v pestrých uniformách pochodujících proti sobě za dělové palby, nebo moderní armádu s automatickými zbraněmi?
Abys mohl komentovat, musíš se přihlásit nebo zaregistrovat.
Komentáře
V Rusku to není jen Su-35S, ale taky stíhací bombardér Su-34 (objednáno asi 120, dodáno zatím více než 40), Su-30SM (objednáno 65, dodáno zatím asi 20) a SU-30M2 (objednáno 20), modernizace starších Su-27 na Su-27SM/SM2/SM3. Za posledních 20 let se nová letadla téměř nenakupovala, teď to dohání. Mělo to jednu výhodu - ty nové verze se za tu dobu dotáhly prakticky do maxima, co se z konstrukce dalo vytáhnout.
http://www.sahara-slovakia.sk/
@DanielSvatoš Francouzi mají momentálně jedinou letadlovku ve službě, Charles de Gaulle. Předchozí dvě letadlovky, Foch a Clemenceau, už byly vyřazeny, druhou z nich Francie prodala Brazílii.
Charles de Gaulle je mimochodem jediná letadlová loď s jaderným pohonem postavená mimo Spojené státy. Řadí se mezi středně velké letadlové lodě (výtlak kolem 42 tisíc tun, americká třída Nimitz má výtlak přes 100 tisíc tun). Francouzi plánovali stavbu další, tentokrát s konvenčním pohonem, spolu s Brity. Ti stavějí dvě letadlové lodě třídy Queen Elisabeth, plán byl na dvě lodě pro Royal Navy a jednu pro Francouze. Nakonec z toho ale sešlo, protože Britové lodě stavějí primárně pro kolmostartující F-35B, zatímco Francouzi potřebují klasickou koncepci s katapultem (CATOBAR), protože používají letadla s klasickým startem. Co bude dál je otázka, dle koncepce potřebují ještě jednu, aby v době, kdy je jedna loď v údržbě, byla jedna aktivní,a le zatím není nic známého na obzoru.
Vedle toho mají Francouzi čtyři výsadkové lodě s palubou pro operace vrtulníků Mistral. Dvě další momentálně staví pro Rusko, což je momentálně zdroj problémů mezi Francií a Ruskem (sankce) i mezi Francií a NATO.
Čína nedávno zařadila do výzbroje loď Liaoning, což je stejná třída jako ruský Admiral Kuzněcov. Na konci 80. let SSSR rozestavěl dvě letadlové lodě, Kuzněcov (původně Tbilisi), a druhou loď (Varjag). První byla dokončená ještě na konci 80. let, druhá byla v roce 1991 téměř hotová, ale když se SSSR rozpadl, zůstala v loděnici v Nikolajevu na Ukrajině. Rusko a Ukrajina se o loď chvíli dohadovali (Ukrajinci měli na začátku devadesátek docela velké oči, činili si nárok na celou černomořskou flotu). Rusko nabízelo odkup, ale nakonec prakticky hotová loď (zbývala především instalace bojových systémů) zůstala nečinně v loděnici, protože Ukrajina na dokončení přes počáteční optimismus neměla ani peníze, ani potřebné technologie. Takže loď v roce 1999 prodali za cenu šrotu Číně, která tehdy prohlašovala, že z lodi udělá turistickou atrakci - plovoucí kasino. Nejveselejší na tom je, že Číně, která tehdy sháněla cokoli z čeho se mohla učit a co zařadit do výzbroje, všichni včetně Západu uvěřili, že loď nechce dostavět. To se Číňanům nakonec po 13 letech povedlo, i když pro ně má především zkušební charakter. Hlavně mají potíže s letadly, protože jejich typ J-15 - nelicencovaná kopie ruského Su-33 - zatím nesplňuje požadavky hlavně kvuli málo spolehlivým motorům. Číňani získali jeden prototyp Su-33, který zůstal na Ukrajině, a ten okopírovali, jenže jejich vlastní motory WS-10A zatím nedosahují výkonu a spolehlivosti ruského Al-31FN, kterým jsou vybaveny ruské Su-33). Sami plánují stavbu dvou nových typů, první typ 001A z Liaoningu vychází, má ještě konvenční pohon, druhý typ 002 už má mít pohon jaderný a vychází ze sovětského projektu Uljanovsk.
Čínské zbrojení nenechalo klidnou Indii, takže ta si nechala v Rusku přestavět vyřazený letadlový křižník Admiral Gorškov (před tím, než SSSR začal se stavbou plnohodnotných letadlovek, stavěl tzv. letadlové křižníky tř. Kyjev, tedy něco jako se staví v západní Evropě, a provozoval na nich kolmostartující Jak-38). Loď byla přestavěna, aby z ní mohly startovat letouny s klasickým startem - v Rusku nakoupené Mig-29K. Ty i na ruském Kuzněcovu nahradí původní Su-33, kterým příští rok končí technická životnost.
Samotné Rusko, tedy ještě bývalý SSSR , plánoval po třídě Kuzněcov stavět další třídu Uljanovsk už s jaderným pohonem. Stavda první lodě začala, ale v době rozpadu SSSR byla loď hotová asi z 20 %. V 90. letech nemělo Rusko sílu loď dokončit, takže v roce 1992 byl nehotový trup seštorovaný. V současnosti Rusko splánuje stavbu nových letadlových lodí, uvažuje ale o nich po roce 2020. Plán zní mít první loď hotovou před rokem 2030, kdy bude končit životnost Kuzněcova. Projekt vychází z Uljanovsku, ale jestli se skutečně začne stavět, to je otázka. V ruském námořnictvu je a vždycky byla proti letadlovým lodím poměrně velká opozice, druhá věc je relativní malá zkušenost s podobnými konstrukcemi.
Mě spíš přijde přesnější ten vtip "Jak vypadá ITALSKÁ válečná zástava? ??? Bíle lemované bílé pole!"
Ostatně tohle krásně vystihuje ono "Jaké jsou dva největší úspěchy Rakouska?" "???" "Dokázali přesvědčit zbytek světa, že Mozart byl Rakušan a Hitler Němec...".
Dokonca aj také suchšie, čo zavtipkoval spolužiak:
JA: Zistil som, že Bosna a Hercegovina dokonca nie je politická slušnosť voči dvom spojeným národom, ale Nová herceg bolo miesto, kde sa vyhrala nejaká vojna a tak sa dala do názvu z úcty
SPOL.: Tak preto je Francúzsko iba Francúzsko.
Trocha suché, ale pobavilo. Myslím, že každý normálny človek to ignoruje, zasmeje sa, usmeje sa a nemusí riešiť to, že Francúzsko aj vyhrávalo. To je jasné, tak veľký lúser nie je nikto - dokonca aj slováci si čas od času dačo vybojovali na národ, ktorí utlačovali postupne maďari, nemci, rusi a pod.