Který bůh je ten pravý?

upraveno 26. května 2013 v Postavy a bytosti
Asi nejsem sám kdo se zamýšlí nad tím, který bůh v Západozemí a širém okolí přináší svým vyznavačům největší užitek. Jsou to staří bohové Severu s jejich zelenověštci a čarostromy? Sedm s jejich propracovanou církevní hierarchií a zázemím podepřeným světskou mocí Železného trůnu? R´hlor a jeho kněží a kněžky, kteří kromě pouťových triků, jež ohromují davy vládnou i skutečnou nadpřirozenou mocí nad zdravím a dokonce i životem a smrtí svých vyznavačů? Potopený bůh Železných ostrovů, jenž zasahuje do životů smrtelníků prostřednictvím utopených mužů? Mnohotvářný bůh Braavosu a jeho černobíle odění služebníci, nebeský hřebec Dothraků nebo snad krutá ghiskarská harpyje? Já svého favorita mám - podělíte se i vy o svůj názor na tohle téma?
2

Komentáře

  • @Rolandzee-Zafira-Winterfell Abych pravdu řekla, nevidím moc rozdíl mezi tvými nočními a denními příspěvky. Obojí se čte dost blbě :roll:
  • mno, tak to vidime :// :roll:
    no nist, idem sa radšej neco naucit na pozajtrajšiu skusku :-D
  • BenjiBenji so much universe, so little time
    tak ve všem souhlasím s Gepetem, tedy
    SEDM - silný keci, skutek... no prostě církev
    ROHLÍK - fujky, radši pryč, ale síla se tomu upřít nedá
    POTOPENÝ BŮH - co je mrtvé nemůže nikdy zemřít, žeby spojitost s Jinými :-? ?

    Nejlepší sou prostě Old Gods a basta! :weirwood:
  • U Potopeného boha je skôr spojitosť s psychickými poruchami ako s Inými :D
  • Anglachel napsal(a):

    U Potopeného boha je skôr spojitosť s psychickými poruchami ako s Inými :D

    "Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn!"
  • flanker.27flanker.27 Příslušník pražské hospody :)
    Cthulhu stále žije. Domnívám se, že přežívá v oné kamenné propasti, která ho chránila od dob, kdy bylo Slunce ještě mladé.
  • Áno, Vizimir, to vieš, že ťa do tej psychiatrickej liečebne zaveziem :D
  • GepetoGepeto ( ͡° ͜ʖ ͡°)
    Blackfish napsal(a):

    Anglachel napsal(a):

    U Potopeného boha je skôr spojitosť s psychickými poruchami ako s Inými :D

    "Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn!"
    No teda! Chodia sem aj deti. Okamžite tú nadávku cenzuruj!
  • AvivAviv
    upraveno 5. května 2014
    Mne sa najviac páčia Starí bohovia, mám veľmi rada prírodné náboženstvá, páči sa mi tá jednoduchosť, nedogmatickosť atď. a tie čarostromy sú proste nádherné. Nedovo čistenie meča na začiatku GOT mi prišlo omnoho mystickejšie, než posedávanie v Septe.
    Ďalší by bol asi Boh mnohých tvárí, neutrálna neúprosná sila s veľmi zaujímavým pozadím vzniku. Asasínstvo, ajkeď nie je veľmi čestné, tak trocha obdivujem.
    Zvyšok je asi na rovnakej pozícii. Sedem je zbierka archetypov, ktorá je síce sympatická, ale to je tak všetko. Cirkev okolo toho je nudná a vycucaná z prstu, také to naše kresťanstvo. Rohlík je skôr mágia než náboženstvo a hoci má moc, nemám rada upaľovanie, takže je to taký rešpekt bez sympatií. O Ghiskarskej harpyi ako božstve som nepremýšľala nikdy. Potopený je veľmi zaujímavý, už len pre ten podivný slogan, ale inak ma neláka. Dothracký koník ma nezaujal, ale ten posmrtný život mi hrozne pripomína indiánske Večné lovištia a páčila sa mi tá dúhová tráva.
  • Inak, zaujala ma ešte viera z Letných ostrovov. Už si to veľmi dobre nepamätám, ale znelo to veľmi mierumilovne a... plodne? Tak nejak.
  • Sedm - náboženství, víra, no, ani jedno sílu moc nemá, to co je u Sedmi zásadní je CÍRKEV jako mocenská struktura (a vždy tomu tak bylo)
    Rohlík - co si budem povídat, toto vážně o magii je a o silné. A zároveň má sílu i církev.
    Velký Jiný - zjevně protiklad Rohlíka, ale moc o něm a jeho magii nevíme (krom oživování) - každopádně jeho moc začala růst první (Jiní přišli dřív než draci), Rohlík pak možná jen balancuje síly
    Staří bohové - Magii jim upřít nejde. Vypadá sice celkem nebojovně, ale sílu mají, otázka je, jak se mají k předchozím dvěma.
    Potopený Bůh - Nevím, možná nemá sílu vůbec žádnou.
    Mnohotvářný, Harpyje, Dothracký bůh, bůh Jehněčích lidí... podle všeho jen bohové, víra v něco nevysvětlitelného, co nedává moc, jen spojuje lidi stejné víry. Jen u prvních dvou na tom vystavěli církev, ale narozdíl od Sedmi nemá tak silnou mocenskou pozici...

    Jinak k Luwinovi, ano, studoval magii, ale za dob magického útlumu, takže bych čekal, že studoval jen teoretické poučky, co kdy kdo uměl, aniž by cokoli uměl zopakovat, nebo to viděl na vlastní oči... maximálně tak nějaká pouťová kouzla ve smyslu tahání králíků z klobouku.
  • Ovčí ľudia mi hrozne pripomínajú prvotných kresťanov, keď ešte pokorne prijímali útlak rímskej ríše a spol.. Taký svorný mierumilovný národ, navyše ovečky. Tie sú dobrým odkazom ku kresťanstvu.
    Ale možno by svojimi znalosťami teórie mohol niekomu kto dokáže mágiu praktikovať pomôcť sú súvislosťami atď. Čosi ako magický konzultant. Síce to záleží od toho, koľko a čo o mágii vie, ale šanca by tu bola.
  • GepetoGepeto ( ͡° ͜ʖ ͡°)
    @Aviv Tie ovečky toho zrejme veľa nevedia. Mirri Maaz Duur som považoval za špeciálny prípad, čo sa učil v Ašaji.
  • @Jay Nepodceňoval bych Potopeného, fanatičtí kněží Aeronova typu (věřím že konkrétně on v příběhu ještě nějakou úlohu sehraje) a zejména ti utopenci, co si vyrábějí jistou sílu určitě představují.
    A co se týče Mnohotvářného, tam je moc kterou dává zcela evidentní, včetně magie - jinak si lze změnu vzhledu jeho vyznavačů těžko vysvětlit. Chrám, kde se učí Arya je mocenské centrum beze všech pochyb.
  • @Crocuta: No já u utopeného nevím... skoro mě to svádí k tomu, jestli to není něco, co by nemohlo být i v reálu,... v rámci přijetí do církve utopení,... nepřímá masáž srdce, oživení a tak... myslím,m že něco takového by mohlo být i v reálu,... ale jak píšu, nevím.
    No, jako ano chrám mnohotvářného je mocenské centrum, ale ve srovnání s vírou Sedmi je ten nepoměr jako gilda asassínů proti středověké křesťanské Evropě... Myslím, že tohle jsem napsal i původně (možná ne tak jasně) a že není nic, v čem bychom se zásadně lišili v názoru...
  • To je skôr sila ľudí presvedčených, že utopenie je radostná udalosť. Ale niečo by na tom mohlo byť. Aj to posvätné miesto s kosťami zaváňa nejakou nadprirodzenou mocou. Ale Potopeného boha by som za svojho boha nechcela.
    Nó... Možno tam nejaké chyby sú, len neboli odhalené zraku nováčika. Ale zatiaľ to pôsobí solídne.
  • Branislav_Gepeto napsal(a):

    @Aviv Tie ovečky toho zrejme veľa nevedia. Mirri Maaz Duur som považoval za špeciálny prípad, čo sa učil v Ašaji.

    Dá sa o nej vôbec hovoriť ako o ovečke? Žila s nimi v symbióze, ale Ašaj a krvú mágiu si s ovčím ľudom spojiť neviem.
  • Sedm- Tak jednoznačně nejvíce podobné náboženství našemu křesťanství. Sedm sice nemá moc,
    ale jejich Církev ano. Vzhledem k tomu že v Západozemí je nejrozšířenější a nyní má i
    vojenskou sílu, může ještě udělat pěknou paseku.
    Staří Bohové- Taková "Velká Neznámá" řekl bych. Asi svou moc odhalí později. Myslím si taky,že
    dřív byly silnější. Je to takové to přírodní náboženství.
    Rohlík a Velký Jiný- Myslím si že tady jde o zápas a lidé jsou pouze využíváni k tomu, aby hráli
    předem určené role.Možná když poprvé přišly Jiní, tak Rohlík a Staří Bohové
    utvořili jakousi alianci, která je zastavila. Třeba tehdy Rohlík nebyl tak mocný
    Potopený a Bouřlivý bůh- Ty považuji za existující ale upadající. Mají ještě moc to ano. Ale né
    tak velkou jako dřív. A čím míň lidí v ně věřilo, tím menší měli moc.
    Harpyje- Na tom bude podobně jako Potopený jen s tím rozdílem,že její moc úplně zmizela.
    Ostatní- Výmysli
  • @Slenjoy K tým ostatným, tak ako už vravel Crocuta, myslím že ten Boh mnohých tvárí predsa len má nejakú moc. Ako inak by tamojší asasíni vedeli tak dôkladne meniť podoby?
  • GepetoGepeto ( ͡° ͜ʖ ͡°)
    Ono - neviem, či som to tu už písal, ale ktosi už hej - moc majú aj bezverci - viď neašajský nečervený keilkliar s mágiou ohňa. Zrejme tam nebudú nijakí bohovia, ale čisto mágia ohňa a ľadu a len rôzne spôsoby, ako si ju ľudia vysvetlili. To len Mnohotvári tam potom robí šarapatu.
  • Co se mého pojetí západozemského náboženství týče, myslím, že každý bůh tam více či méně skutečně funguje. Tak to rozebereme:
    Sedm - tak ti fungujou skutečně spíš jako politická moc církve, moje nejoblíbenější náboženství (nevyzívá k bezhlavému upalování, topení či zotročování bezvěrců). Kromě toho, je tu důkaz o tom, že existujou - Davos byl zachráněn Matkou (ať si říká kdo chce, co chce), je tedy pravděpodobné, že pomáhají jen těm, kdo v ně skutečně věří
    Staří - nejpodivnější nábožeství vůbec, nemá žádné kněží či přesně daná pravidla víry, vše je vlastně dáno tím, že si sednete ke stromu a pomodlíte se. Moc podle mého názoru mají jen tam, kam dohlédnou jejich stromy
    Rohlík - náboženství, které ze srdce nemusím (nesnášenlivost, fanatičnost). Je sice zřejmé, že existuje, ale nepřipadá mi nějak hodnej či světu prospívající. Velký Jiný je podle mě jen metafora používaná k zastrašení lidu, podobně jako křesťanský ďábel.
    Potopenej - Také nijak sympatické náboženství, dříve zřejmě mocné (kosti pravěké nestvůry), teď už na úpadku (bezvěrec na trůnu). Evidentně však jde o náboženství fungující (utopení muži)
    Mnohotvářnej - Prostě pokus o sjednocení ostatních bohů smrti (Cizinec, Velký Jiný,...), jeho moc (asasínské schopnosti) tedy mohou být kombinací moci jiných bohů
    Harpyje - Božstvo, který mělo asi dřív nějakou moc (i když veskrze fašisticky pro svůj národ, podobně jako potopenec), kterou možná ztratilo už při Zkáze. Teď už asi žádnou moc nemá, jinak by asi nedopustilo Danyino vítězné tažení bez sebemenšího zásahu
    Dothrackej koník - asi funguje, ale nic moc výraznýho. Dělá blbý věštby (proroctví dosh khaleenu)
  • Branislav_Gepeto napsal(a):

    Ono - neviem, či som to tu už písal, ale ktosi už hej - moc majú aj bezverci - viď neašajský nečervený keilkliar s mágiou ohňa. Zrejme tam nebudú nijakí bohovia, ale čisto mágia ohňa a ľadu a len rôzne spôsoby, ako si ju ľudia vysvetlili. To len Mnohotvári tam potom robí šarapatu.

    Mellina činnosť naozaj vyzerá ako mágia. Ale naskytá sa otázka... Kde je mágia ľadu? Mohla by byť čiastočne v Mnohotvarom, keďže zabíjať môže aj ľad aj oheň aj kadečo iné, ale kde má samostatného predstaviteľa? Iba Bielych chodcov?
  • upraveno 6. května 2014
    Aviv napsal(a):

    @Slenjoy K tým ostatným, tak ako už vravel Crocuta, myslím že ten Boh mnohých tvárí predsa len má nejakú moc. Ako inak by tamojší asasíni vedeli tak dôkladne meniť podoby?

    Jéje já zapoměl. Tak jasně. Mnohotvářného boha považuji za takovou střední cestu. Trochu od každého.Určitě má nějákou moc.
  • Slenjoy napsal(a):

    Aviv napsal(a):

    @Slenjoy K tým ostatným, tak ako už vravel Crocuta, myslím že ten Boh mnohých tvárí predsa len má nejakú moc. Ako inak by tamojší asasíni vedeli tak dôkladne meniť podoby?

    Jéje já zapoměl. Tak jasně. Mnohotvářného boha považuji za takovou střední cestu. Trochu od každého.Určitě má nějákou moc. Možná je to spíše Filozofický směr.
  • @Slenjoy To každopádně také, ale řekl bych, že jeho představitelé se vyžívají v uplatňování skryté moci, v takovém tom zákulisním tahání za nitky (něco jako u nás Rittig nebo Janoušek :-D ). A ta jejich filozofie spočívající v darování smrti (ať už v podobě euthanázie nebo vraždy) je tak trochu směsí matky Terezy a Usámy Bin Ládina :twisted: .
    Jinak já obecně preferuji seveřany, zvláště Starky, takže nejsympatičtější jsou mi Staří , ovšem jak jsem už kdysi kdesi výše napsal, čistě pragmaticky bych si vybral Rudého - církev má velmi mocnou, vládne jednoznačně nejsilnější magií a navíc, v blízkosti jeho kněží bych nerad skončil takhle :onfire:.
  • GepetoGepeto ( ͡° ͜ʖ ͡°)
    @Aviv Bieli chodci, Zelené videnia, Meničstvo. Nepovedal by som Iba biely chodci. Aj ohnivú mágiu pužívajú iba ašajci a jeden kejkliar :D

    @Mikjan Existenciu Siedmych dokazuje to, že Davos prežil? Najskôr som chcel nesúhlasiť, ale keď si to tak človek, vysvetľovalo by to situáciu Starkov =D V skutočnosti sú to zlí bezverci...

    Inak vy fakt veríte, že tie náboženstvá sú všetky skutočné až na Sedem? Pri Sedem všetci - to je len mocenská viera -, ale v nejakú harpyju, potopeného veríte? Jeden grécky filozof zastával rozhodnutie, že bohov nemôže byť viac, pretože by sa vzájomne obmedzovali svojou božskou nelitimiovanosťou. Ja za rovnaký blábol ako Sedem považujem Potopeného aj Harpyju. Proste rôzne interpretácie rovnakej kraviny. Utopených som nikdy nebral ako prejav mágie. Bolo tuším spomínané, že to prežijú len tí, ktorým je to určené - ergo sú tam aj obete - a je treba rituál, ktorý som nepovažoval za inšpirovaný umelým dýchaním, ale proste za umelé dýchanie rovno. Teda niečo, čo má magicky vyzerať.

    Okolo slovanov boli lúky holt verili, že bezrozmerná lúka je podsvetie. Okolo železných sú vody holt tak ich to vedie k morskému bohu. Harpyje môžu byť na štýl dinosaurov. Jediné vieri, ktoré by som v ságe diskutabilne bral vážne sú Rohlík, Mnohotvári (aj keď tú maškarádu s obetou beriem len ako výhovorku, aby to nebolo prachsprosté zabíjanie ale čosi sväté) a Starí bohovia/Iní. Je možné, že sa k nim Potopený zaradí vo Vichroch ak aj Aeron začne kúzliť.

    Ale predstava, že nejaký boh vládol a potom si dal dovolenku po štýle filmu Prometheus Sme silní a nesmrteľní, kým v nás veria, mi príde pre realistický svet zbytočný. Neviem, možno je to môj pocit, ale nezdá sa vám, že zbytočné Bitky bohov by totálne poslali pointu knihy do prdelovic? Ja tam nechcem nejaký Clash of Titans.
  • upraveno 6. května 2014
    Bohové Písně mi nepřijdou o nic skutečnější než ti pozemští, což je pro příběh jedině dobře. Jejich moc je neprůkazná a občasné "nadřirozené" jevy mohou být zrovna tak přičteny na vrub nedostatku kritického zkoumání, úmyslné manipulaci, v krajním případě magii, s kterou je Martin naštěstí také dosti opatrný.

    @Branislav_Gepeto: oni také všichni autoři, kteří nějakou "vyšší moc" do svých světů zasadili, musí dříve či později vymýšlet umělé důvody, proč se zas až tolik neprojevuje, aby ten příběh byl vůbec ještě o lidech.

    Já bych nejspíš preferoval nějaký ten boží háj, kam bych si zašel pročistit hlavu a v klidu si o některých věcech porozmýšlet, k čemuž ostatně v reálu čas od času s úspěchem využívám i "obyčejný" les :weirwood:
  • @Branislav_Gepeto Tak Sedm se navzájem svojí nelimitovaností rozhodně neomezuje, jsou to jen prostě různé aspekty jediného boha, a každý aspekt je limitovaný svým oborem
  • Ja si myslim, ze zadni bohove neexistuji. Ale existuje magie a aby ji lide snadneji prijmuli, vydava se to za silu nejakeho boha. Ja osobne i v realu jsem proti nabozenstvi, ale kdybych musela, vybrala bych si mnohotvarneho. Ve smrt prece verime vsichni.
    A btw ta "magie" potopeneho boha, co tam vyvadi Aeron, je normalni dychani z ust do ust a neprima srdecni masaz. A nekdy se to nepovede proto, ze toho cloveka nechaj v ty vode moc dlouho...
Abys mohl komentovat, musíš se přihlásit nebo zaregistrovat.